Hjemmetest skal avsløre immunitet mot covid-19

30 000 tilfeldig utvalgte nordmenn blir nå invitert til å delta i en ny forskningsstudie for å finne ut hvor mange som faktisk har antistoffer mot koronaviruset i Norge.

2 menn som holder opp en blodprøve pakke
Ved å ta hjemmetesten, vil deltakerne få vite om de har vært smittet av covid-19 eller ikke. Professor Torkjel Sandanger (t.v.) og førsteamanuensis Erik Eik Anda håper at de 30 000 som får tilbud om å være med i forskningsstudien, takker ja og sender inn blodprøven. Foto: Stig Brøndbo/UiT
Portrettbilde av Brøndbo, Stig
Brøndbo, Stig stig.brondbo@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 29.10.20 18:00 Oppdatert: 18.12.20 10:02
Helse og velferd Samfunn og demokrati

Les blogginnlegget: Til deg som denne uken får en SMS fra UiT

Den siste uken i november får mange tusen nordmenn en SMS fra UiT Norges arktiske universitet med invitasjon til å delta i en undersøkelse om koronaviruset og immunitet. De som har mottatt SMS-en er over 16 år og er helt tilfeldig utvalgt fra Folkeregisteret i Norge. Alle som deltar i undersøkelsen får vite om de har antistoffer eller ikke i blodet, og får dermed også vite om de er immune mot koronaviruset.

– I dag har vi kun oversikt over de som har testet seg for covid-19, personer som har testet seg på grunn av symptomer. Fordi mange kan ha hatt sykdommen uten være klar over det, ønsker vi nå å finne ut hvor mange i Norge som faktisk har hatt sykdommen. For å få det til, skal vi teste minst 30 000 tilfeldig utvalgte personer, sier Torkjel Sandanger, professor ved UiT Norges arktiske universitet.

Ved å måle antistoffer i blodet, kan forskerne få nøyaktige tall for hvor mange som har vært smittet av koronaviruset og som er immune mot covid-19 nå. Dette er viktig i arbeidet med pandemien. Det kan bidra til å kartlegge:

• Hvordan viruset har smittet/bredt seg
  • Ny kunnskap om flokkimmunitet
  • Ny kunnskap som kan gjøre oss bedre rustet neste gang en pandemi rammer oss
  • Den faktiske dødeligheten av koronaviruset i Norge
Mann sitter i en stol
– Resultatene fra denne forskningen vil gjøre at vi vil være mye bedre forberedt neste gang Norge blir rammet av en epidemi, sier professor Torkjel Sandanger. Foto: Stig Brøndbo/UiT

– Gjennom å få faktiske tall for hvor mange som har vært smittet, kan vi også si med sikkerhet hvor dødelig viruset er i Norge, fordelt på aldersgrupper over 16 år, sier Erik Eik Anda, førsteamanuensis ved UiT.

Viktig at mange tar testen

– I tillegg kan resultatene bidra til å justere smitteverntiltakene. Det er derfor viktig at de som blir plukket ut til studien, faktisk tar testen. Jo flere av de spurte som sier ja, desto bedre tallmateriale får vi, sier Eik Anda.

Alle som deltar er tilfeldig plukket ut, og det er ikke mulig å melde seg frivillig til forskningsstudien. De som får tilbud om å delta, vil først få en SMS med spørsmål om de ønsker å delta. De som svarer ja, vil få testen sendt hjem i posten.

Enkel å gjennomføre

Hjemmetesten er enkel å gjennomføre. I testpakken finner deltakerne det de trenger, inkludert ei skånsom nål. Etter et lite stikk i en finger, festes to bloddråper til et prøveark og puttes i en ferdigfrankert konvolutt som blir sendt inn, helst samme dag.

Stort samarbeidsprosjekt

Studien blir ledet av UiT Norges arktiske universitet og skjer i samarbeid med Folkehelseinstituttet, Universitetet i Oslo, Oslo universitetssykehus, forskningsinstituttet NORCE, Imperial College of Science, Technology and Medicine i London og The London School of Hygiene & Tropical Medicine.

Les mer om forskningsstudien om antistoffer mot koronaviruset her.

Alle prøvene blir analysert av VITAS Analytical Services i Oslo. De positive prøvene blir deretter sendt til Oslo universitetssykehus for videre oppfølging. Alle som deltar kan sjekke egen immunstatus her.

Kontaktpersoner ved UiT Norges arktiske universitet:

Torkjel Sandanger, professor ved Institutt for samfunnsmedisin, UiT: 776 45 404/411 61 102.

Erik Eik Anda, førsteamanuensis ved Institutt for samfunnsmedisin, UiT: 776 44 844/911 59 275

Brøndbo, Stig stig.brondbo@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 29.10.20 18:00 Oppdatert: 18.12.20 10:02