Hva skjedde med aktivitetsnivået vårt da landet ble koronastengt?

Forsker André Henriksen fra UiT ønsker å komme i kontakt med folk som har hatt på seg treningsklokker i koronatiden og som kan tenke seg å bidra til spennende helseforskning.

Bludd, Ellen Kathrine
Publisert: 02.10.20 08:50 Oppdatert: 02.10.20 10:58

treningsklokke på en arm
Hva skjedde med aktivitetsnivået vårt da tiden plutselig stod stille og alle måtte være hjemme på grunn av koronaviruset? Det skal forskere ved UiT finne ut ved hjelp av treningsklokker. Foto: Jonatan Ottesen

Da landet ble stengt ned den 12. mars kunne vi ikke lenger dra på gruppetimer eller trene på treningssenter. Men kanskje testet du ut en hjemme-treningsøkt på YouTube eller fikk tid til å gå deg en tur, innimellom hjemmekontorarbeid eller studier på Teams.

– Vi antar jo at aktivitetsnivået gikk litt ned da vi måtte være hjemme, men det er også spennende å se om man går tilbake til sitt gamle aktivitetsnivå, når man først har vendt seg til å sitte på sofaen, sier André Henriksen som er doktorgradsstipendiat ved Institutt for samfunnsmedisin ved UiT.

Søker frivillige

– Vi ønsker å rekruttere personer som har båret egen aktivitetsmåler/smartklokker siden før covid-19-nedstengingen i mars, gjennom nedstengningen og i ettertid, sier Henriksen.

forsker andre henriksen
Doktorgradsstipendiat Andre Henriksen skal forske på hva som skjedde med aktivitetsnivået vårt under koronatiden. Foto: Edvard Kristiansen

Henriksen har lyst til å finne ut om aktivitetsnivået ditt endret seg under koronatiden. Derfor søker han nå etter deltakere til studien sin. Så hvis du har en treningsklokke av typen Garmin, Fitbit, Withings eller Oura-ring, og kan tenke deg å bidra til studien, så vil han gjerne at du tar kontakt.

Per nå er det kun disse leverandørene de kan hente ut slike data fra.

– Det har ingenting å si om du var mer eller mindre aktiv, vi er interessert i å se på om man som befolkning har fått redusert eller økt aktivitet i koronatiden, forklarer helseforskeren.

Henriksen mener at sannsynligvis har aktiviteten gått ned i koronaperioden. – Aktiviteten har nok i alle fall endret seg, sier han.

– Det er også interessant å se om aktivitetsnivået har kommet tilbake til det det var før nedstengingen nå.

Henriksen lurer på hvor lang tid tar det egentlig før man kommer tilbake til sitt vanlige aktivitetsnivå, etter denne helt spesielle tiden vi er i.

God form er styrke mot covid-19

De som er i dårligere form, eller har underliggende sykdommer, blir lettere alvorlig syke av covid-19. Det har vi sett.

– Å holde seg i form er jo en styrke når det gjelder covid-19, sier Henriksen.

– Så hvis man er hjemme på grunn av korona og dermed blir mindre aktiv og i dårligere form, og dermed blir lettere syk, så er jo dette en dobbelt negativ, mener han.

– Siden vi er midt in en pandemi, tenker vi det ville vært interessant å prøve å finne ut hvordan denne pandemien har påvirket aktivitetsnivået i befolkningen.

Aktivitetsdata over lengre tid

– Jeg jobber med en løsning for å samle inn aktivitetsdata over lang tid, fra personer som har går med smartklokker og aktivitetsmålere, sier Henriksen.

Han forteller at i utgangspunktet er dette et prosjekt sammen med Tromsøundersøkelsen, der de ønsker å se på muligheten for å bruke denne typen teknologi for å samle inn aktivitetsdata fra Tromsøs befolkning i neste runde av Tromsøundersøkelsen.

– Vi har en fungerende løsning, som kan brukes til å same inn aktivitetsdata framover i tid, men det er også mulig å hente ut historiske data for personer som har gått med slik utstyr en stund, sier forskeren.

Forskerne holder derfor på med å rigge opp en studie der formålet altså er å se om vi kan se en slik endring. De håper derfor nå at folk tar kontakt og vil bidra med sine treningsklokkedata.

– Vi har allerede noen som har meldt seg til studien, men vi håper å få med mange flere, avslutter Henriksen.

regnbue som symboliserer alt blir bra

Ta kontakt innen utgangen av oktober hvis du kan tenke deg å være med i studien!

– Alt du trenger å gjøre er å melde deg til oss, så må du logge deg inn på din leverandør og klikke på ok for å dele informasjon med oss. Du trenger altså ikke å sende inn klokka di, forteller Henriksen.

Ta kontakt med: André Henriksen

e-post: andre.henriksen@uit.no

telefon: 91 36 83 82

Les mer om hvordan Tromsøundersøkelsen jobber: Ny kunnskap om måling av stillesitting