Heldigital møteplass for studenter og arbeidsliv

Karrieredagen ved UiT Norges arktiske universitet arrangeres 10. september, og for første gang blir arrangementet heldigitalt.

Næss, Inger Lise
Publisert: 03.09.20 14:00 Oppdatert: 03.09.20 14:48

Karrieredagen, tidligere kjent under navnet Arbeidslivsdagen, er en jobbmesse som arrangeres ved UiT hver høst. Dagen har pleid å samle rundt 2500 studenter og 70 bedrifter og virksomheter til en dag med stands, bedriftspresentasjoner og foredrag. Årets arrangement blir litt annerledes: Alt skal foregå digitalt, og dermed kan studenter fra alle UiTs campuser delta på likt grunnlag.

– Vi er veldig spente på Karrieredagen i år, og gleder oss til å kunne nå enda flere studenter og bedrifter gjennom et digitalt arrangement, sier en av prosjektlederne, Sigurd Birk Hansen.

Mennesker i korridor under Arbeidslivsdagen 2019 på UiT
I FJOR: Bildet er fra jobbmessa i 2019, på campus Tromsø. I år blir Karrieredagen heldigital, og studenter fra alle campuser kan delta. Foto: David Jensen / UiT

Karrieredagen handler om å la bedrifter og virksomheter presentere seg for studentene, og motsatt. På en digital plattform kan bedrifter lage en profilside med tekst, bilder, video og stillingsannonser. Studentene lager en tilsvarende profil med utdanning, personlige egenskaper og jobbinteresser. På Karrieredagen kan studenter og bedrifter søke opp hverandre og chatte eller ha videosamtaler.

Karriereseminar 9. september

Dagen før Karrieredagen arrangeres et seminar der foredragsholdere fra offentlig og privat sektor deler sine viktigste tips når det gjelder jobbsøking. Karriereseminaret streames på Facebook 9. september.

Relevant for alle studenter

Selv om det kanskje er et par år før studentene skal ut i arbeidslivet, kan Karrieredagen være veldig relevant: Studentene får kunnskap om hvilke jobber de kan sikte mot i fremtiden og bygge nettverk med potensielle arbeidsgivere. Næringslivet kan komme i kontakt med engasjerte studenter som har lyst på jobb under studiene, samarbeid om bachelor- og masteroppgaver eller jobb etter fullførte studier.

– Alle studenter skal søke jobb i løpet av de neste få årene. På Karrieredagen får du alle verktøyene du trenger for å få den jobben du ønsker. Lær hva arbeidsgiver er ute etter, og hvordan du som student kan imponere virksomheten du ønsker å jobbe hos, avslutter Sigurd Birk Hansen.

Bli med på Karrieredagen 10. september 2020 her: karrieredagen.uit.no

Les om fjorårets jobbmesse her: Finn drømmejobben på Arbeidslivsdagen 2019