Oppfordrer studenter og ansatte i Tromsø til å gå eller sykle

Neste uke starter det nye studieåret ved UiT for om lag 13 000 studenter i Tromsø. For å lette trykket på kollektivtrafikken anbefaler UiT at de som kan, går eller sykler til campus.

Studenter som tar buss til UiT
For å lette trykket på kollektivtrafikken anbefaler UiT at de som kan, går eller sykler til campus Breivika i Tromsø. Foto: JONATAN OTTESEN/UIT
Portrettbilde av Rolland, Tomas
Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver
Publisert: 04.08.20 11:57 Oppdatert: 05.05.22 09:09
Om UiT Studentliv / Studier Tromsø

– Når vi starter det nye studieåret neste uke vil det være spesielt mange studenter i bevegelse til og fra campus på Breivika. Sammen med all trafikken til Universitetssykehuset vet vi av erfaring at det kan bli trangt om plassen på bussene som går i rute her. For å lette litt på trykket oppfordrer vi derfor de som kan til å gå eller sykle, eller benytte seg av andre transportmetoder, sier Heidi Adolfsen, fungerende universitetsdirektør ved UiT Norges arktiske universitet.

I Tromsø blir det ingen store fellessamlinger for de nye studentene i forbindelse med studiestart 2020. Det vil bli arrangert velkomstmøter for det enkelte studieprogram hvor studentene samles i mindre grupper – alt for å ivareta et forsvarlig smittevern.

Husk å beregne god tid

Det vil være stor trafikk av studenter og ansatte til UiT sin campus i Tromsø, og alle oppfordres til å planlegge godt og velge alternative transportmåter.

Spesielt de første studiedagene vil det være mange studenter som reiser til og fra campus.

– Vi oppfordrer både studenter og ansatte til å beregne ekstra god tid disse dagene. Tar du bussen er det viktig at du beregner nok tid og unngår å reise i rushtiden. Husk også at du som passasjer har ansvar for å ivareta gode smittevernsrutiner, sier Adolfsen.

Les mer om kollektivtransport og smittevern på nettsidene til Troms og Finnmark fylkeskommune.

Koronaviruset: Oppdatert informasjon for studenter om UiTs håndtering av koronaviruset ligger på uit.no/korona

Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver
Publisert: 04.08.20 11:57 Oppdatert: 05.05.22 09:09