Doktorgradsstipendiat ved UiT lanserer lydverk fra Høyblokka


Alexander Rishaugs verk, Y (59°54’54,76”N 10°44’46,03”Ø), lanseres og streames i sin helhet som en del av osloBIENNALEN.

høyblokka i regjeringskvartalet
Høyblokkas tomhet har blitt fanget i et lydverk av kunstner og UiT-stipendiat Alexander Rishaug. Foto: Arne B. Langleite

Doktorgradsstipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid, Alexander Rishaug, har laget et lydverk som tar utgangspunkt i den tomme Høyblokka i regjerningskvartalet. Prosjektet inngår i osloBIENNALEN og er støttet av KORO. Det omfattende prosjektet lanseres mandag 25. mai.  

Kunstner Rishaug
Alexander Rishaug tok opp lyden til verket i løpet av to netter i 2017. Foto: Arne B. Langleite

– Rishaugs arbeid er interessant fordi det prioriterer høresansen og lyttingen, sier visedirektør ved Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag Hanne Hammer Stien.

– Det fører oppmerksomheten vår mot det vi kan høre, og med det, også det vi ikke kan høre – stillheten og pausene mellom lydene, mener hun.

Terror og stillhet

22. juli 2011 ble Norge utsatt for en grusom terrorhandling, og det hele startet med en bombe i Regjeringskvartalet.

Naturlig nok har den påfølgende massakren på Utøya krevd mest oppmerksomhet fra oss alle i ettertid. Det var der flest døde, og ofrene var yngst, men de materielle ødeleggelsene var størst i hovedstaden. I løpet av én dag ble bygningene lagt øde, og husene ble tømt.

Rishaugs lydverk fanger opp nettopp denne tomheten.

Oslobiennalen skriver om lydverket til Rishaug: 

Det som fyller Høyblokka etterpå, er en stillhet større enn rommenes volum, en stillhet som rommer både et før og et etter. Vi kan bare fantasere oss fram til mengden av forskjellige lyder som har fylt de brutalistiske kontorbyggene i årene fram til bomben smalt: summende stemmer, knitrende dresser, klakkende sko, knepp fra dokumentmapper, arbeidende fingre over skrivemaskiner og tastaturer. Tiår med lyder akkumulert og preget inn i veggene.

Rishaugs lydopptak, utgitt som åtte lydspor på LP, gir oss mulighet til å dvele ved stillheten, en påminner både om den tidligere aktiviteten i bygget og om hvordan det endte.

Jobbet om natten

Hammer Stien forteller at Rishaug har gjort opptak i den tomme Høyblokka nattestid, og disse opptakene danner utgangspunkt for lydverket.

høyblokka i regjeringskvartalet
Høyblokka som sett på coveret til LPen av lydverket Y(59°54’54,76”N 10°44’46,03”Ø) av Alexander Rishaug. Foto: Teigens Fotoatelier, ca 1960, Dextra Foto/Teknisk Museum

– Vi kan for eksempel forstå verket både som en åpning ovenfor Høyblokka som en fysisk struktur med et «eget liv» og som et historisk minnearbeid, sier Hanne Hammer Stien.

– Rishaug er to år inn i en 3-årig doktorgradsperiode ved UiT. Dette lydverket er ikke direkte en del av hans doktorgradsarbeid, men det beveger seg inn mot doktorgradsarbeidet. Det kan derfor si noe om hva han skal gjøre der, sier Hanne Hammer Stien.

– Både lydverket Y og doktorgradsprosjektet mitt undersøker stedets akustikk og psykoakustikk, hvordan det påvirker oss og endrer seg over tid, forteller Rishaug.

Doktorgradsprosjektet til Rishaug har fått navnet The Sound of Time - Tuning into the Norwegian Landscape and the post-industrial soundscape.

Rishaug veiledes av den Oslo-baserte multimedie-kunsteren Camille Norment. Bi-veileder er Þóra Pétursdóttir, som tidligere jobbet ved UIT.

– For meg var det viktig med et tverrfaglig perspektiv i prosjektet og derfor ønsket jeg en samtidsarkeolog og en kunstner som veiledere.

Lansering og strømming

Lydverket Y(59°54’54,76”N 10°44’46,03”Ø) strømmes mandag 25. mai kl. 19–24 via osloBIENNALENs nettsider.

Verket består av en dobbelt vinyl og en medfølgende fotobok med tekst av Alexander Rishaug og bilder av Arne B. Langleite. Verket kan bestilles fra Motto Books i Berlin. Platen kan også streames i sin helhet HER

Opptakene ble gjennomført i samarbeid med Hagelund/Christensen, og med støtte fra KORO/URO.

På Twitter   #norgesarktiske