«Alle» ville lære om Zoom

På det meste fulgte drøyt 400 UiT-ansatte samtidig Nora MacLarens internwebinar om Zoom mandag. Men langt flere var innom.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 21.04.20 16:37 Oppdatert: 26.04.20 11:41

Her underviser Nora MacLaren hundrevis av UiT-ansatte i hvordan bruke Zoom. Webinarene hennes under koronakrisen har vært voldsomt populære.

UiT bruker en rekke verktøy for digital undervisning og kommunikasjon, deriblant Teams, Adobe Connect, Skype for Business og Mediasite. Mandag 20. april var det altså lansering av Zoom fra Uninett. En populær begivenhet, skal vi tro tallene.

– Vi registrerte hele 609 unike brukere som var innom og drøyt 400 som fulgte webinaret samtidig på det meste. Det er jo tall vi er strålende fornøyd med, sier Nora MacLaren, som er IT-tjenesteformidler digitale utdanningstjenester ved Avdeling for IT ved UiT.

Mer informasjon om Zoom hos Orakelet

Har tatt utfordringen

I det hele tatt har webinarinteressen ved UiT vært stor under koronakrisen. Det setter Nora pris på.

– UiTs ansatte har tatt utfordringen de fikk i fanget med koronaviruset. Våre undervisere har vist stor interesse for å lære om nye digitale verktøy eller videreutvikle seg på verktøy de allerede kjenner. Vi skal huske at dette er noe som ellers blir implementert i store organisasjoner over tid. Her har i stedet mye skjedd nærmest over natta, sier MacLaren.

Her kan du lese om UiTs generalprøve på Zoom

Webinaret mandag tok altså for seg mulighetene som finnes i universitetets nye verktøy for nettundervisning. At Zoom-gjennomgangen fanget folks interesse, viste ikke minst spørsmålsfeltet underveis. Til tider nærmest haglet det inn med spørsmål.

God på interaktivitet

Slik planlegger du for digital undervisning ved UiT

– Vi visste for så vidt at interessen for Zoom var stor. Dette er et verktøy som egner seg godt til undervisningsformål. Personlig håper jeg at våre undervisere bruker Zoom til noe verktøyet virkelig er god på, nemlig interaktivitet. Det gir en flott mulighet til å engasjere studentene i undervisningen, sier Nora, som også tror de såkalte breakout rooms i Zoom vil bli mye brukt.

Løsningen gir møteleder muligheten til å dele møtedeltakerne inn i inntil 50 arbeidsgrupper, der hver gruppe blir et selvstendig møte med eget møterom.

– Situasjonen vi står i har gitt undervisningssektoren muligheten til å gjøre «alt» digitalt. Så vil man jo etter hvert finne ut av hva som egner seg digitalt og hva som egner seg best å gjøre ansikt til ansikt med studentene. Det er læring hele veien her som er positiv, sier Nora MacLaren.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 21.04.20 16:37 Oppdatert: 26.04.20 11:41