Fornøyde datateknikkstudenter ved UiT Bodø

Adrian Sølvberg (22) droppet førstevalget sitt for å studere datateknikk i Bodø, mens Lene Tangstad (25) oppdaget studiet ved en tilfeldighet. Men begge er enige: – Datateknikk er veldig relevant for deg som vil jobbe med data og karrieremulighetene er mange.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 27.02.20 00:00 Oppdatert: 14.03.20 21:08
Bodø

Er du utdannet dataingeniør har du muligheten til å være med på å forme fremtidens datasystemer, enten de befinner seg i smarte klokker og dingser eller intelligente biler, nettbutikker, digitale fjøs og fiskeoppdrett. Bare for å nevne noen muligheter.

Datateknikk-studentene Lene Tangstad og Adrian Sølvberg er svært fornøyd med både studier og jobbmuligheter etter endt bachelor i Datateknikk ved UiT i Bodø. Foto: Helge Fredriksen
Ved Datateknikk-utdanningen ved UiT i Bodø blir det lagt stor vekt på praktisk utvikling av datasystemer. Du lærer å programmere, konstruere, drifte og vedlikeholde programvare til en rekke systemer, som mobiltelefoner, datamaskiner, spill, simulering, kunstig intelligens og mer.

Les mer om bachelor Datateknikk, ingeniør og søk studiet her

Lene og Adrian er begge nå i ferd med å avslutte sisteåret på bachelor Datateknikk, ingeniør, ved UiT i Bodø. Ingen av dem angret på valget de tok for tre år siden.

– Jeg kom egentlig inn på førstevalget mitt, Informatikk i Tromsø, men valgte heller bachelor Datateknikk her i byen, sier Adrian, som i mange år har hatt interesse for programmering.

Lene var i mange år nysgjerrig på studiet, men endte først på bachelor økonomi og ledelse ved Nord universitet i Bodø. Deretter slo tilfeldighetene inn.

– En dag så jeg en roll up med informasjon om Datateknikk-studiet ved UiTs studiested her og tenkte at det så interessant ut. Etter hvert søkte jeg på studiet, kom inn, og hadde vel egentlig bestemt meg for først å se hvordan det var før jeg avgjorde om jeg skulle fortsette, forteller Lene.

Hun fant fort ut at hun trivdes godt, både med studiet, stedet og foreleserne.

Egne klasserom og godt miljø

– Vi har egne klasserom og dermed mulighet til tett kontakt med og oppfølging fra foreleserne, noe jeg synes er en stor fordel. Jeg hadde ingen erfaring med programmering fra før, men her har vi hatt forelesere blant annet fra næringslivet som har vært veldig flinke til å gjøre læringen både praktisk og relevant. Det har vært viktig for meg, sier Lene.

Også for Adrian har lett tilgang til lærerne vært viktig.

– Absolutt! I en klasseromsetting får vi tett kontakt med lærere og forelesere. For meg har det fungert veldig bra.

At studentene på Datateknikk har tilgang til egne klasserom har vært positivt for studiemiljøet, som i flere sammenhenger blir beskrevet som meget godt. Egen studentforening, nær kontakt mellom klassene og egne sosiale aktiviteter blir trukket fram som store pluss. Adrian og Lene skryter også av kontakten datateknikkstudentene har med næringslivet i Bodø.

Næringslivet er "på"

– Næringslivet har vært veldig aktivt og «på» i forhold til oss. Det har vært flott! Når du er i et studieløp er det veldig motiverende å vite at det allerede finnes potensielle arbeidsgivere som vil ha oss etter endt studie, sier Adrian.

Som sisteårsstudenter på Datateknikk er de godt i gang med bacheloroppgaven sin. Også der er næringslivet i Bodø aktivt med.

– Oppgavene gjør vi i nært samarbeid med bedrifter i byen. Dermed får vi en veldig relevant tilnærming til aktuelle problemstillinger i næringslivet, sier de.

Begge ser også for seg at de går ut i arbeidslivet etter endt bachelor.

– Jeg har bodd i Bodø i seks år nå, og satsingen som nå gjøres mot Smart Bodø høres veldig interessant ut. Det er noe jeg kunne tenkt meg å være med på i en eller annen sammenheng, sier Lene.

Adrian føler seg også klar for arbeidslivet nå, uten at han vil peke ut drømmejobben på stående fot. De nevner likevel begge stikkord som programmering, teamarbeid og kreativ utvikling som viktige i jobbsammenheng.

– Og gjerne muligheten til å skape noe som er til hjelp for folk, sier Lene.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 27.02.20 00:00 Oppdatert: 14.03.20 21:08