Romfysikk-studenter brukte ferien på sommerskole i Canada

Sommer betyr ikke reker og bading for alle. For noen er det en perfekt anledning til å bygge en satellitt og sende den ut i verdensrommet. Fra Canada.

Henriksen, Lise Lotte
Publisert: 21.08.19 09:00 Oppdatert: 04.09.19 12:19
Tromsø

Like før ballongen sendes opp Foto: Laureline Sangalli

Romfysikk-studentene Kassi Klepper og Pavithiran Sivasothy ble i vår ferdige med fjerdeåret på studiet, og valgte å dra tre uker på utveksling til University of Saskatchewan for å delta på «International space mission training».

– Jeg tror det er nyttig å vite hva vi går til i arbeidslivet. Det er mye teori på skolen, her fikk vi gjøre det vi lærer om på skolen. Det var fint å få sett hva vi skal gjøre i fremtiden, sier Klepper.

Kassi Klepper og Connor Schentag jobber med programvaren som skal samle data fra rommet Foto: Laureline Sangalli

Jobben fortsetter

På sommerkurset fikk studentene være med å designe oppdraget fra start til slutt. Resultatet var en ballong som utvider seg jo lengre opp den går.

– Den sprakk etter 33 kilometer. Den målte betastråling og gammastråling fra verdensrommet, og hvordan temperaturen varierer med høyden i atmosfæren. Nå jobber vi fortsatt med dataanalyse og etterrapporteringen av det instrumentene målte, forklarer Klepper.

Anbefaler sommerskolen videre

I sommer var tredje gang sommerskolen ble arrangert på University of Saskatchewan, og Pavithiran Sivasothy tror både han og Klepper kommer til å rekruttere flere på studiet til å gjøre det samme.

– Hvem kan si de har sendt opp en satellitt? Det er relevant for studiet vårt, da er sikkert flere interesserte i å gjøre det samme, sier han.

Selv valgte han å dra til Canada for å få praktisk trening.

– Jeg synes det virket interessant, jeg har ikke gjort så mye praktisk arbeid før så det var veldig nyttig for meg.

Godt mottatt

Begge studentene har bare lovord å komme med om utvekslingsoppholdet.

– Det var veldig fint. Vi bodde på campus, og ble godt tatt imot. Vi fikk sett mye av kulturen, og møtt noen av foreleserne på universitetet, sier Klepper.

Ingen av dem er likevel ikke helt sikker på hva de vil gjøre etter endt master.

– Det er jo drømmen å jobbe med verdensrommet, men jeg er litt ubestemt på nøyaktig hva jeg vil, sier Sivasothy.

– Jeg er litt på samme siden. Jeg vet ikke helt hva jeg vil gjøre, men det er definitivt verdensrommet. Skal man forske på rommet er det nyttig å kunne bruke disse verktøyene vi lærte i Canada, legger Klepper til.

Fra venstre: Syd Ullrich, Heather Taylor, Kimberlee Dube, Pavithiran Sivasothy og Ian McConkey klargjør utstyret til ballongoppskytningen Foto: Laureline Sangalli
Henriksen, Lise Lotte
Publisert: 21.08.19 09:00 Oppdatert: 04.09.19 12:19