GENI: Første fellesmaster med kanadisk universitet

UiT Norges arktiske universitet har etablert sin første fellesgrad med et kanadisk universitet. Den nettbaserte masteren skal skape morgendagens ledere i nordområdene.
Brøndbo, Stig
Publisert: 15.09.15 00:00 Oppdatert: 16.09.15 08:49

– Sammen skal vi skape en nye generasjon ledere og skape nettverk på tvers av landegrensene som gjør at de gode kreftene på begge sidene av Atlanteren skal trekke sammen i rett retning, sier Ken Coats, leder for The International Centre for Northern Governance and Development (ICNGD) ved University of Saskatchewan (UoS) i Canada. Foto: David Stobbe

– Denne utdanningen dreier seg om mye mer enn at studenter skal få en mastergrad og en jobb. Dette dreier seg om å skape morgendagens ledere i nordområdene, de som skal jobbe med urfolksforhold og lokalsamfunn i nordlige samfunn de neste 20 – 30 årene. Dette dreier seg om å skape en nye generasjon ledere og skape nettverk på tvers av landegrensene som gjør at de gode kreftene på begge sidene av Atlanteren skal trekke sammen i rett retning. Vi er helt avhengig av det for å oppnå gode resultater, sier Ken Coats, leder for The International Centre for Northern Governance and Development (ICNGD) ved University of Saskatchewan (UoS) i Canada.

Utfordringer

– Vi ønsker å bidra til å bygge kunnskap, ikke bare i lokalsamfunn og offentlig sektor, men også hos næringslivet, sier Else Grete Broderstad. Foto: David Stobbe

Seks studenter fra Canada og ni studenter fra UiT Norges arktiske universitet har nå sin aller første samling på treårige masterprogrammet Governance and Entrepreneurship in Northern and Indigenous Areas (GENI). Studentene er ute i små lokalsamfunn for å bli kjent med hverandre og med hverdagsutfordringer i nordlige samfunn i Canada.

– Selv om det er store forskjeller mellom Nord-Norge og vår region, kan vi lære mye av hverandre. Vi har flere eksempler på at våre studenter har funnet løsninger på lokale kanadiske utfordringer i Norge, mener Ken Coates. Han får støtte fra leder for Senter for samiske studier ved UiT Else Grete Broderstad.

– Vi ser at globale aktører innen sjøfart, olje og gass, mineralindustri, fiskeri og turisme har blitt mer interessert i Arktis. Derfor er det viktig at lokalsamfunnene i nord blir best mulig forberedt, slik at de kan være med på å legge premissene for det som kommer. Vi ønsker å bidra til å bygge kunnskap, ikke bare i lokalsamfunn og offentlig sektor, men også hos næringslivet, sier Else Grete Broderstad,

Innovasjon

Masterprogrammet har er særlig fokus på styringsmuligheter og utfordringer i nordlige områder, og på økonomisk utvikling og innovasjon, konsultasjoner og forhandlinger.

– Masteren er et resultat av et langsiktig faglig samarbeid, sier Sonni Olsen, dekan ved Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, UiT. Foto: David Stobbe

– Masteren er et direkte resultat av et langsiktig faglig samarbeid mellom UoS og UiT, og vi er svært fornøyd med å være i gang, sier Sonni Olsen, dekan ved Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, UiT.

– Dette masterprogrammet er fremtidsrettet og en fantastisk mulighet til å lære mer om ledelse, nyskapning og vekst i nordlige lokalsamfunn. Samarbeidet med University of Saskatchewan gir det en ekstra dimensjon. De har lang erfaring med å få til direktesamarbeid mellom urfolk og kapitalinteresser, mener masterstudent ved UiT, Raimo Valle. Han får støtte fra rådgiver i samisk språk, kultur og samfunn i Finnmark fylkeskommune, Nina Merete Austad.

– Allerede i den første samlingsuken lærte vi mye om hvordan urfolk i Canada jobber for å styrke og utvikle sine lokalsamfunn. Det nordlige aspektet er noe vi i Finnmark deler med Canada, og hvor vi også kan lære mye av hverandre, sier Austad.

Nettbasert

For Austad er det også et stort pluss at mesteparten av studiet er nettbasert.

– I programmet utvikler vi kompetanse som vi tar med oss videre i det daglige arbeidet. Med nettbasert undervisning og nettbaserte fora hvor vi kan diskutere faglige spørsmål med både medstudenter og forelesere, kan vi stå i full jobb og anvende det vi lærer mens vi studerer, sier Austad. Kanadiske Elisabeth Bosely er enig.

Norske Nina Merete Austad og kanadiske Elisabeth Bosely verdsetter fokuset på å bygge kunnskap og nettverk. Foto: Eva Josefsen

– Det at vi forskjellig bakgrunn, men likevel så mange likheter, gjør at vi kan lære av hverandre, mener Bosely.

Statlig finansiert

Da GENI ble lansert tidligere i år, fikk vakte den stor interesse blant studenter fra Jakutsk i Russland i øst til Canada i vest. UiT sin deltakelse i masterprogrammet er i sin helhet finansiert via statlige midler og studentstipend fra Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU).  Studentene vil i tillegg til å delta på samlinger i Norge og Canada også jobbe i faglige nettverk via digitale nettverk. Første samling i Norge er i mars 2016.

Brøndbo, Stig
Publisert: 15.09.15 00:00 Oppdatert: 16.09.15 08:49