Action fra første start

I raske sko og nye uniformer har studentene ved det nye bachelorstudiet i paramedisin rykket ut til en hektisk studiehverdag.
Schanche, Thomas
Publisert: 25.09.18 08:30 Oppdatert: 25.09.18 08:36
Tromsø

Fv: Magnus Windsrygg, Vera Sudbø og Peder Landa er godt i gang med paramedisinstudiet ved UiT Norges arktiske universitet. Foto: Mathias Bruvoll

Det er tross alt mye studentene skal igjennom i løpet av de tre årene studiet varer. Rask diagnostikk og behandling av akutt syke pasienter er viktig for å redde liv. Derfor har mange nye oppgaver blitt flyttet over til fagfolkene som møter akutt syke mennesker først. Kravene til paramedisinerne er høye, og de nye studentene burde ha det som trengs for å oppfylle dem. Av om lag 1200 søkere, ble 25 silt ut etter fysiske opptaksprøver og høye karakterkrav.

Snøskred

Vera Sudbø fra Morgedal, Magnus Windsrygg fra Mjøndalen og Peder Landa fra Bergen er tre av studentene som kom gjennom nåløyet. Vera, som er vokst opp i den moderne skisportens vugge, ble introdusert for yrket på en dramatisk måte.

– På skitur ble gruppen jeg var i, tatt av et snøskred. Det gikk heldigvis bra med alle. Måten redningsmannskapet løste situasjonen på, inspirerte meg til å jobbe med noe lignende. Jeg liker litt action, kommenterer hun.

Kompetanseheving

Magnus liker også varierte og hektiske dager. Som resten av studentene, er den største drivkraften for studievalget å hjelpe mennesker i en kritisk situasjon.

– Jeg er veldig motivert for studiet, der vi allerede i studietiden treffer alle mulige slags mennesker i alle mulige slags situasjoner. Grunnen til at jeg valgte Tromsø, var den flotte naturen.

Peder har erfaring fra brannvesenet i Målselv og ønsket å heve kompetansen sin. For han var valget av studiested enkelt.

– Bergen og Tromsø er Norges flotteste byer. Når studiet bare finnes i Oslo og Tromsø, var det ikke mye å tenke på, flirer han.

Tett miljø

Siden de er de første studentene på paramedisinstudiet i Tromsø, var det ingen faddere fra studieretningen som kunne lose dem gjennom den første tiden. Men de fikk moralsk støtte fra faddere fra odontologi- og medisinstudiet, forteller Vera.

– Jeg kjente ingen før jeg kom hit, men vi ble fort kjent. Det er en av fordelene med å være så få på studiet. Vi blir nesten som en skoleklasse, noe som er en fordel når vi skal drive hektiske øvelser sammen.

Nye lokaler

Peder forteller at studentene er fornøyde med splitter nye lokaler på MH Vest.

– Jeg liker at det er fint rundt oss. Jeg tror det har en positiv påvirkning på hverdagen vår, kommenterer han.

Studentene ble tidlig satt i gang med praktiske øvelser og sendt inn som observatører hos Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral og på akutten. Magnus liker at det ikke bare er teori i starten.

– Det første året er vi forberedt på at det blir mye lesing. Da er det perfekt at vi har praktiske erfaringer å relatere teorien til, oppsummerer han.

Bachelor i paramedisin ved UiT

Les også:  - Å jobbe i ambulansen gir både spenning, variasjon og mening

Schanche, Thomas
Publisert: 25.09.18 08:30 Oppdatert: 25.09.18 08:36