UiTs studenter med sentrale roller under Finnmarksløpet

Folkefesten og idrettsarrangementet Finnmarksløpet vil prege hele Finnmark i uken som kommer. Medieproduksjons-, reiselivs-, friluftslivsstudenter og flere andre skal i ilden da løpet er praksisarena for UiT. Mange har sentrale roller under løpet.
Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 07.03.18 00:00 Oppdatert: 04.06.18 08:26

HUNDELØP: Under showløpet på fredag formiddag kjørte hundespannene gjennom campusområdet i Alta. Et sjeldent, men hyggelig syn. Foto: Inger Elin Utsi

UiT Norges arktiske universitet samarbeider med Finnmarksløpet. Et av landsdelens største idretts- og kulturarrangement. Et arrangement som hele Norge følger med på. Langdistansehundeløpet har flere klasser og arrangementer rundt om i fylket. Og det er en folkefest overalt. UiT bruker løpet, som var i over ei uke, til både forskningsarena og til studentpraksis. Mange studenter skal i ilden og mange har fått sentrale roller i arrangementet.

I år er det Karoline Eriksen som fikk stillingen da den var utlyst. Hun jobber i administrasjonen i Finnmarksløpet. Men hun elsker det.

– Det er veldig gøy, veldig forskjellige oppgaver, mye mennesker og mye å gjøre. Veldig artig da å få være med på denne delen, å planlegge og være med å utforme Finnmarksløpet 2018.

UiTs studenter i arktisk friluftsliv og hundekjøringsemnet ved Idrettshøgskolen skal ha hovedansvaret for sjekkpunkt Levajok, som i år kun vil bli benyttet av 1200 km-kjørerne. For i år er traseen lagt om.

Det er også disse studentene som vil dele ut årets handlerpris, i regi av UiT. Dette er en pris som hedrer handlere.

Her er definisjonen på en handler:
En handler under Finnmarksløpet er en person som jobber for hundekjørerne. Denne personen er svært viktig, da den skal passe på kjøreren under løpet, legge til rette for mat, søvn og ikke minst holde fokus på taktikk og konkurrenter. En handler er alltid i nærheten av hundekjøreren.

KLARE FOR INNSATS: Også studentene i friluftsliv og hundekjøringsemnet skal ha praksis under løpet. De skal styre sjekkpunkt Levajok.

Mediepraksis for studenter

Også UiTs medieproduksjonsstudenter er i praksis. Faktisk er det slik at alle live-sendinger fra Finnmarksløpet og mediekanalen iFinnmark produseres ved hjelp av studenter. Reporter iFinnmark Oddgeir Isaksen sier dette en en vinn-vinn-situasjon for alle parter.

- Vi trenger folk som kan bidra, som kan fler-kameraproduksjon og så trenger studentene praksis, dette er virkelig live og det skjer på nett. Jeg tenker hvorfor har vi ikke gjort dette før, men nå er vi igang, sier Isaksen.

Førsteamanuensis Stine Sand er enig om at dette er et godt samarbeid.

- Det er kjempefin praksis for studentene og unikt, de blir kastet rett ut i det og får føle og kjenne på det hvordan det er å jobbe live. Dette synes de er veldig artig. Og de lærer utrolig mye ut av det, sier hun.

Møtepunkt

Finnmarksløpet er et av landsdelens største idrettsarrangement og er et internasjonalt løp. UiT i Alta vil også bli benyttet av kjørere og arrangementet til ulike møteplasser, slik som kjørermøter.

Også UiTs forskere vil formidle kunnskap, det gjøres blant annet gjennom seminaret som Finnmarksløpet holder hver fredag. Rune Waaler og Tor-Oskar Thomassen presenterte en bok om hundekjøring som snart går i trykken.

FORSKNING: Rune Waaler og Tor Oskar Thomassen delte ny forskning på et seminar under Finnmarksløpet. Her sammen med professor Johanne Sundby som har bidratt i boka de nå jobber med. Foto: Inger Elin Utsi

Under Finnmarksløpet vil det bli slik tidligere år, arrangert Lørdagsuniversitet. 17. mars på Scandic hotell i Alta vil UiT-student Kjell-Harald Myrseth fortelle om sin dramatiske tur – da han og kompisen Lasse Kornmo skulle gå fra «Pub til pub gjennom villmarka». En tur der Myrseth ble reddet etter to døgn etter at han havnet midt i en kraftig snøstorm. UiT-lektor Arild Røkenes som underviser Myrseth vil også snakke om hva man skal gjøre i slike ekstreme situasjoner.

Her kan du lese mer om arrangementet, som er gratis for Altas befolkning og tilreisende.

LØRDAGSUNIVERSITET: Hør den dramatiske historien fra redningsaksjonen på Lørdagsuniversitetet.

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 07.03.18 00:00 Oppdatert: 04.06.18 08:26