Arven etter Nansen er sikret

Forskningsprosjektet Arven etter Nansen er sikret finansiering. – Dette er en stor dag for norsk polarforskning og et prakteksempel på samarbeid, sier styreleder for prosjektet Kenneth Ruud.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 08.09.17 00:00 Oppdatert: 01.11.17 14:24

Forskningsprosjektet Arven etter Nansen skal kartlegge det nordlige Barentshavet. Foto: Karine Nigar Aarskog

Arven etter Nansen er et nasjonalt forskningsprosjekt med en budsjettramme på nærmere 800 millioner kroner som skal kartlegge det nordlige Barentshavet. Norge har et stort behov for kunnskap om disse områdene, etter hvert som havisen smelter og stadig større områder blir tilgjengelig.

Les mer om Arven etter Nansen

– Dette er en fantastisk satsing som gir forskerne mulighet til å forstå prosessene i det nordlige Barentshavet og de fysiske og menneskelige driverne. Prosjektet vil gi oss informasjon om hvordan vi skal forvalte disse områdene, sier styreleder for prosjektet og prorektor for forskning ved UiT, Kenneth Ruud.

– Nødvendig forskning

Så viktig er denne kunnskapen at regjeringen nå bevilger 30 millioner kroner hvert år de seks neste årene.

– Det har lenge vært klart at dette er et prosjekt som, gitt at kvaliteten er så høy som vi tror, absolutt bør støttes. Det man skal forske på er så viktig og nødvendig for god forvaltning av nordområdene, sier statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Bjørn Haugstad (H).

Marit Reigstad er professor ved UiT og prosjektleder for Arven etter Nansen.
Marit Reigstad er professor ved UiT og prosjektleder for Arven etter Nansen. Foto: Karine Nigar Aarskog

Intensjonen er at Norges forskningsråd skal matche denne bevilgningen, forutsatt at deres faglige evaluering anbefaler en slik satsing. Et eventuelt klarsignal fra Forskningsrådet kommer i desember.

Et unikt samarbeid
Prosjektet er et samarbeid mellom UiT Norges arktiske universitet, Havforskningsinstituttet, Meteorologisk institutt, Norsk Polarinstitutt, Norges teknisk-naturvitenskapelig universitet, Universitetet i Bergen, Universitetet i Oslo, Universitetssenteret på Svalbard, Nansensenteret (NERSC) og Akvaplan-Niva.

Les også: Former arven etter Nansen

De ti samarbeidspartnerne skal tilsammen bidra med totalt 360 millioner kroner i prosjektet.

Les også: Skal lede forskningsprosjekt til 800 millioner

– På vegne av prosjektledelsen og alle forskerne er vi kjempeglade for at departementet ser betydningen av den forskningsinnsatsen vi har planlagt. Vi har jobbet lenge med å få et godt prosjekt på beina og er klare til å ta fatt på dette unike samarbeidet, sier prosjektleder og professor ved UiT, Marit Reigstad.

Les også: "Kronprins Haakon" sjøsatt

Aarskog, Karine Nigar