Styrker romforskningen ved UiT

Det nye EISCAT_3D-prosjektet vil styrke forskningen innen rom- og geofysikk ved UiT Norges arktiske universitet. Finansieringen av radaren som skal bygges i Skibotn i Troms er nå sikret, og første byggetrinn kan iverksettes.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 13.06.17 00:00 Oppdatert: 13.06.17 10:10

Illustrasjon: NIPR

EISCAT offentliggjorde i går at byggingen av den nye EISCAT_3D – en ny generasjon ionosfærisk og atmosfærisk radar – skal igangsettes. Radaren skal brukes til å studere den øvre atmosfæren i nordlyssonen. EISCAT_3D-prosjektet har en prislapp på rundt 700 millioner norske kroner og er et spleiselag mellom mange land. Norge bidrar med til sammen 288 millioner norske kroner til det nye radarsystemet, skriver Norges forskningsråd i en pressemelding i dag.

Forarbeidet er støttet av EU gjennom ESFRI, Det europeiske strategiforumet for forskningsinfrastruktur. Nå er finansieringen sikret og første byggetrinn skal iverksettes. Det avanserte forskningsutstyret består av et stort antall antenner og spesialisert infrastruktur for databehandling, som skal plasseres tre ulike steder: i Skibotn i Troms, nær Kiruna i Sverige, og nær Kaaresuvanto i Finland.

Seks doktorgradsstudenter

EISCAT_3D blir en sentral og integrert del av forskningen i romfysikkgruppen ved UiT som arbeider med rominstrumenter, raketteksperimenter og optiske observasjoner fra bakken.

– Studentene bruker EISCAT i sine studier. I dag jobber seks doktorgradsstudenter helt eller delvis med forskning ved hjelp av EISCAT, sier UiT-professor i fysikk og teknologi, Unni Pia Løvhaug, som har vært med i prosjektet EISCAT_3D Norge i flere år og deltatt i forarbeidet sammen med kollega og professor emeritus ved UiT, Cesar La Hoz.

Unni Pia Løvhaug er professor ved UiT og jobber med EISCAT 3_D Norge.
Unni Pia Løvhaug er professor ved UiT og jobber med EISCAT_3D Norge. Foto: UiT

EISCAT (European Incoherent SCATter) er en vitenskapelig organisasjon som driver tre radaranlegg fordelt på fire stasjoner; tre i nordlige Skandinavia og én på Svalbard. Det er bare ti radarer av denne typen i verden.

Gjennom EISCAT_3D vil bruken av ny radarteknologi, kombinert med toppmoderne digital signalbehandling, gi ti ganger høyere oppløsning enn det man har oppnådd med nåværende radarer. Samtidig har den nye radaren kontinuerlig målingskapasitet, noe de andre radarene ikke kan tilby.

Internasjonalt samarbeid

Siden EISCAT ble etablert i 1975 har UiT vært vertsinstitusjonen for instrumentene i Norge. Organisasjonen har i løpet av disse årene tiltrukket seg forskere fra hele verden til Tromsø og gitt UiT-studenter muligheten til å delta i internasjonalt samarbeid tidlig i studiene. Det er et utbredt samarbeid mellom forskere i Tromsø og forskere i Sverige, Finland, Storbritannia, Ukraina, Russland, Kina og Japan.

– For seks uker siden kom en PhD-student fra UiT tilbake fra et tremåneders opphold på National Polar Research Institute i Tokyo hvor hun jobbet med å fullføre sin avhandling, forteller Løvhaug.

UiT-professor Ingrid Mann leder EISCAT_3D Norge.
UiT-professor Ingrid Mann leder EISCAT_3D Norge. Foto: UiT

UiT har forberedt bygg- og anleggsarbeidet i Skibotn og begynner nå å utarbeide en detaljert plan for arbeidet videre.

– UiT er også forberedt på å fortsette sin forpliktelse som vertsinstitusjon for EISCAT, sier UiT-professor Ingrid Mann, somleder EISCAT_3D Norge og er nestleder i EISCAT-rådet.

Hun har med seg medlemmer fra universitetene i Oslo og Bergen, samt NTNU, Universitetssenteret på Svalbard, Andøya Space Center og UiT i prosjektstyret.

Les mer om EISCAT her

Kick-off for byggingen markeres i Tromsø 7. september.

Kontaktpersoner:

Professor Unni Pia Løvhaug: 77646292 / 91111086 / unni.pia.lovhaug@uit.no

Prorektor for forskning og utvikling, Kenneth Ruud: 77623101 / 90098353 / kenneth.ruud@uit.no

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 13.06.17 00:00 Oppdatert: 13.06.17 10:10