Ny læringsplattform har blitt valgt ved UiT

Canvas fra Instructure har blitt valgt som ny læringsplattform (LMS) ved UiT. Applikasjons- og systemeierforum (ASF) behandlet saken den 13. januar 2017, og Universitetsdirektøren støttet innstillingen fra ASF.
Bersås, Sølvi
Publisert: 25.01.17 00:00 Oppdatert: 10.02.17 09:38
Tromsø Alta Hammerfest Kirkenes Harstad Narvik

Etter en omfattende prosess i UH-sektoren, hvor UiT har vært godt representert i den nasjonale prosessen, har valget falt på et modulært og fremtidsrettet system. Dette står det å lese i orienteringen fra ASF om valget av ny LMS løsning.

Støtter opp om digitaliseringsstrategien

Valget av Canvas viser at UiT har ambisjoner om å følge utviklingen innen Next Generation Digital Learning Environment (NGDLE) løsninger, og støtter opp om Digitaliseringsstrategi for UiT (UiT intranett). Ved en tett integrering av Canvas med en rekke tjenester ved UiT, vil UiT få et mer helhetlig digitalt læringsmiljø og bedre studentopplevelsen. – Av høyere utdanningsinstitusjoner i USA som bytter LMS velger 77 % Canvas, noe som gjør Canvas til et trygt valg, uttaler IT-direktør Stig Ørsje ved UiT. – Flere større institusjoner i Norge gjør som UIT og velger preferert leverandør direkte, ifølge Ørsje.

IT-direktør Stig Ørsje
IT-direktør Stig Ørsje er fornøyd med at ny læringsplattform ved UiT blir Canvas. Foto: Trond Jenssen

Innføring av Canvas

Arbeidet med å innføre Canvas organiseres i et innføringsprosjekt med en målsetning om at alle brukerne skal over på den nye læringsplattformen i løpet av vårsemesteret 2018. Det er Avdeling for IT (ITA) som er systemområdeeier for utdanning-læringsstøtte.

Seksjonsleder for Digitale utdanningstjenester (SDU) ved ITA, Nils Johan Lysnes, kan fortelle at Innføringsprosjektet er under rigging. – Det vil bli tilsatt egen prosjektleder og fakultetene vil få en invitasjon om å delta i prosjekt- og arbeidsgrupper.

Seksjonsleder Nils Johan Lysnes
Seksjonsleder Nils Johan Lysnes ved seksjon for Digitale utdanningstjenester. Foto: xxx
God forankring og samhandling med kjernevirksomheten er nødvendig for en vellykket innføring, noe som vil bli diskutert i ulike fora framover. Alle ansatte og studenter vil bli tilbudt nettbasert opplæring i det nye verktøyet.
Lysnes sier UiT tar sikte på å delta i den første nasjonale utrullingsrunden, og vi planlegger å sette opp det nye LMS-et i løpet av våren 2017. Pilotfase 1 vil starte opp høsten 2017 og pilotfase 2 kjøres våren 2018. Det er en målsetning at innføring av ny læringsplattform er gjennomført før eksisterende avtaler går ut i juli 2018.

Erfaringer fra andre innføringsprosjekter for LMS i Norge og utlandet kommer til å bli samlet inn og vurdert.

I en tidligere artikkel Læringsplattformer byttes ut ved UiT kan du lese mer om anskaffelsesprosjektet for ny LMS ved UiT, endringer og tidsperspektiver.

English summary:

UiT has decidet to replace Fronter and It’l learning with Canvas. All study programs will switch over to Canvas by the end of spring semester 2018. For more about why Canvas was chosen, see uninett.no.

Bersås, Sølvi
Publisert: 25.01.17 00:00 Oppdatert: 10.02.17 09:38