Nyrestress kan gi kronisk nyresykdom

Det er velkjent at tap av nyrefunksjon øker risikoen for dødelighet, men konsekvensene av å ha økt nyrefiltrering har fått mindre oppmerksomhet.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 03.10.16 00:00 Oppdatert: 03.10.16 10:10
Tromsø

Nyrestudie på tromsøsbefolkning
Takket være oppslutningen til tromsøværinger, har verdens største nyrestudie studert nyrefunksjonen til en frisk befolkning. Her stiller Bjarne Eriksen opp. Britt-Ann W. Eilertsen tar blodprøve.
Foto: Elisabeth Øvreberg

Vår vestlige livsstil, med blant annet store mengder kalorier, kjøtt og inaktivitet, gir oss helseskader. Dette er ikke nytt, men det man ikke har hatt fokus på, er at også nyrene utsettes for skader.

Dødsfall som følge av kronisk nyresykdom har økt med hele 37 prosent fra 1990 til 2013, og ifølge forskerne Bjørn Odvar Eriksen og Toralf Melsom, ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT, kan vår vestlige livsstil føre til en  overdreven nyrefiltrering, kalt hyperfiltrasjon. Det innebærer at nyrene har en unormal høy renseevne av blodet.

Hyperfiltrasjon er det motsatte av nyresvikt, og det høres derfor ikke ut som noe negativt. Men nyrene går faktisk på høygir, og dette kan være skadelig over tid, på samme måte som at vedvarende høy puls belaster hjertet.

Økt dødelighet

­– De med økt nyrefiltrering har en høyere risiko for å utvikle proteiner i urinen, noe som er en viktig risikofaktor for nyresvikt og økt dødelighet, poengterer Melsom og Eriksen i en pressemelding.

Studien deres, som i disse dager blir publisert i tidsskriftet Clinical Journal of the American Society of Nephrology, vekker oppsikt, for etter en seks års oppfølging av 1246 friske personer (50-62 år) uten diabetes, fant Tromsø-forskerne at cirka en tredjedel av dem hadde fått en økt nyrefiltrering.

– Økt filtrering er et tidlig tegn på nyresykdom hos diabetikere, men studien vår viser at dette også kan være et problem for personer uten diabetes, sier Melsom.

Størst i verden

Nyrestudien som foregår i Tromsø er største av sitt slag i verden, og det er professor Bjørn Odvar Eriksen ved institutt for klinisk medisin, UiT, som leder denne unike studien.

Han fortalte i 2014, da han satte i gang med runde nummer to, at man da visste lite om hvorfor nyrefunksjonen hos tilsynelatende friske personer faller med økende alder. Årsaken til kunnskapsmangelen var at det er vanskelig å måle nyrefunksjonen nøyaktig i store befolkningsundersøkelser. Dette har de nå klart, takket være Tromsøs befolkning som har deltatt frivillig.

Les også: Tromsøværinger bidrar til verdens største nyrestudie

Les også: Dette visste du garantert ikke om nyrene dine

Raske fakta om nyrene
Nyrene er et par bønneformede organer som befinner seg på hver sin side av ryggsøylen.
De er på størrelse med en knyttneve.

Den venstre nyren er litt større enn den høyre, fordi leveren krever mer plass på høyre side.
For å finne nyrene kan du sette hendene dine på hoftene, og la dem skli opp til du kjenner de nederste ribbeina. Sett tommelfingeren i ryggen. Nyrene er omtrent der tommelfingeren din treffer.

Takket være nyrene kan vi spise mat, medisiner, vitaminer, tilskudd og ta til oss væske uten at vi trenger å bekymre oss for at giftige biprodukter skal bygge seg opp til skadelige nivå.

Kilde: nhi.no

Øvreberg, Elisabeth