Ny gave til Tromsøundersøkelsen

For andre gang har Tromsøundersøkelsen blitt tildelt midler i millionklassen fra fylkeslaget til Nasjonalforeningen for folkehelse.

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Johanne Røe Mathisen
Publisert: 07.09.16 00:00 Oppdatert: 30.10.18 10:18
Tromsø

Maja-lisa Løchen, Kaja Sharashova og Laila Hopstock kunne ta imot totalt 1,5 millioner kroner fra Nasjonalforeningen for folkehelse. Foto: Bjørn-Kåre Iversen

- Vi driver med folkehelsearbeid, forteller Inger Njølstad. Foto: Bjørn-Kåre Iversen

Det er langt fra hverdagskost at forskere får pengegaver kastet etter seg, men Tromsøundersøkelsen kan snart kalle det en vane. Nå får de 500 000 kroner fra Troms fylkeslag i Nasjonalforeningen for folkehelse, og Maja-Lisa Løchen får 1 million kroner til forskning på arterieflimmer. Utrolig nok er det ikke første gangen dette skjer. I 2010 fikk Maja-Lisa Løchen og Inger Njølstad hele 2 millioner kroner til forskning på kvinnehjertet fra samme giver.

Også denne gangen skal midlene brukes til forebyggende folkehelsearbeid innen hjerte- og karsykdom.

– Det vi driver med er forskning, men det er også folkehelsearbeid, sier Inger Njølstad, leder for Tromsøundersøkelsen, i sin takketale.

Ikke hverdagskost

– Å dele ut slike pengesummer er ikke hverdagskost for oss, men nå har vi solgt unna en del eiendommer her i Troms, og har penger vi kan dele ut til slike ting som dette, forteller fylkesleder i Nasjonalforeningen for folkehelse, Rigmor Yttergård.

Å bestemme hvem som skulle bli tildelt støtte var ingen lett avgjørelse.

– Det er så mange som fortjener støtte, og vi kan ikke støtte alle, sier Yttergård. Likevel var det ikke en stor overraskelse at mottageren nok en gang ble Tromsøundersøkelsen.

Hun forteller at de hadde hørt rykter om at Tromsø 7 ikke hadde nok penger til å få ut all forskningen de har gjort, og det ville de gi dem mulighet til.

Rigmor Yttergård
Rigmor Yttergård gledet seg over å kunne dele ut store pengesummer. Foto: Bjørn-Kåre Iversen. Foto: Bjørn-Kåre Iversen

Sikret jobb

Det er ikke alltid like lett å skaffe penger til den nyttige forskningen.

– Hverdagen er sånn at det går bort mye tid og krefter på å skaffe penger. Mer enn 90 % av alle søknader fører aldri frem, så dette betyr mye for oss, sier instituttleder for institutt for samfunnsmedisin, Magritt Brustad.

En av de som kommer til å dra stor nytte av de ekstra midlene, er doktorgradsstudent Katja Sharashova. Disputasen hennes er bare uker unna, og nå er hun sikret jobb 14 måneder fram i tid. Hun har blitt tildelt ekstra midler til å kunne fortsette arbeidet med hjerte/kar-sykdommer.

– Dette var uventet, men veldig fint, sier Sharashova. – Nå kan jeg arbeide videre med et tema som er nært beslektet med min doktorgrad, og får bruke tiden på å analysere data og skrive artikler.

Les også: 7 millioner kroner til Tromsøundersøkelsen!

Les også: Russere vil lære av Tromsøundersøkelsen

Maja-Lisa Løchen og Katja Sharashova kunne ta imot hele en million kroner for å forske på arterieflimmer. Foto: Bjørn-Kåre Iversen

Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder