Er menn eller kvinner best til å montere IKEA-møbler?

Å montere flatpakkede IKEA-møbler kan være et sant mareritt, og nå har forskere funnet ut om det er menn eller kvinner som mestrer oppgaven best. Hva tror du?
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 14.12.15 00:00 Oppdatert: 14.12.15 10:42

Menn som bruker bruksanvisning monterer raskere enn menn som ikke bruker
bruksanvisning. Foto: www.colourbox.com

I 2008 påsto daværende sjef for IKEA i Tyskland, Petra Hesser, at kvinner var flinkest til å montere IKEA-møbler. Forklaringen hennes var enkel: Kvinner er flinkest til å lese bruksanvisninger.

Denne påstanden har nå blitt testet ut av forskere ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT. For er kvinner egentlig best?

Fikk i oppgave å montere en tralle

40 kvinner og 40 menn, alle universitetsstudenter, fikk i oppgave å bygge kjøkkentrallen ”Udden” fra IKEA. Den skulle bygges så raskt og riktig som mulig. Hver deltaker skulle bygge den alene – uten hjelp fra andre. Halvparten fikk lov til å bruke instruksjon, resten måtte klare seg på egenhånd.

Forskerne testet også deltakerne i deres evne til å til å mentalt rotere objekter og former. De ble også spurt om deres erfaringer i å montere møbler.

Les også: Knuser myten om teoretikere og praktikere

Menn er raskest

Resultatet er klart, og dessverre damer, forskningen fra UiT viser at menn både er raskere og mer nøyaktige i montering av IKEA-møbler.

• Menn brukte i gjennomsnitt 22,48 minutter med instruksjon
  • Menn brukte i gjennomsnitt 23,65 minutter uten instruksjon

Når det gjelder kvinnene, så ble resultatet:

• 23,65 minutter med instruksjon
  • 28,44 minutter uten instruksjon

Forskerne fant flere forskjeller mellom kjønnene. Et eksempel er erfaring med møbelmontering (og LEGO). Menn som hadde erfaring var raskere enn menn uten erfaring. Denne forskjellen fant forskerne overraskende nok ikke hos kvinner.

Les mer om forskningsprosjektet og kjønnsforskjellene her: Are women really better than men at furniture assembly (as IKEA claim)?

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 14.12.15 00:00 Oppdatert: 14.12.15 10:42