Bringer kunnskap fra Arktis til Paris

Forskere fra UiT og fire andre nordiske universitet skal delta på klimatoppmøtet i Paris. Der skal de dele sin kunnskap om konsekvensene av klimaendringene med politikerne.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 24.11.15 00:00 Oppdatert: 24.11.15 20:33

Anne Husebekk åpner sidearrangementet Arctic Lessons. Foto: Asbjørn Bartnes

Anne Husebekk åpner sidearrangementet Arctic Lessons.

Foto: Asbjørn Bartnes

– De nordiske universitetene har tradisjon for å kombinere kunnskap om arktisk klima, teknologi og samfunnsvitenskap. UiT har derfor tatt initiativ til et sidearrangement på COP21 som tar for seg nettopp klimaendringer og samfunnsmessige konsekvenser av en varmere klode, sier rektor ved UiT, Anne Husebekk.

Les også: Ekspertliste: Klimatoppmøtet i Paris

Klimaendringene skjer fortere og påvirker menneskers liv i større grad i Arktis enn de fleste andre steder på kloden. Forskere fra UiT og fra universitetene i Aarhus, Umeå, Lapland og Island reiser til klimatoppmøtet i Paris for å delta på sidearrangementet Arctic Lessons lørdag 5. desember, og si noe om disse konsekvensene. Håpet er at samfunnsvitenskapelig klimaforskning skal kunne bidra til politikkutforming.

Oppdatert kunnskap
– Vi har invitert med oss ledende forskere fra andre nordiske universitet. Målet er å gi forhandlere, politikere og andre aktører oppdatert, forskningsbasert kunnskap om hva som skjer i Arktis for at politiske beslutninger skal være basert på kunnskap, sier Husebekk, som åpner arrangementet.

Professor Rasmus Bertelsen fra UiT er moderator.

Disse forskerne bidrar:

Forskerne skal gjennom fem korte foredrag fortelle om sine forskningsfelt, og hvilke konsekvenser klimaendringene og politiske beslutninger kan gi.

– To viktige strategier – utslippskutt og tilpasninger – vil være sentrale i disse framleggene. Et annet viktig punkt er lokalt, versus globalt ansvar. Hvem tar ansvar for konsekvensene av klimautfordringene? spør prodekan for forskning ved UiT, Marie-Theres Federhofer som er ansvarlig for Arctic Lessons.

Se hele intervjuet med henne her:

Foto/redigering: Karine Nigar Aarskog

Rektor Anne Husebekk mener det er viktig å ha fokus på det samfunnsmessige aspektet:

– Klimaendringer handler ikke bare om hva som skjer med kloden vår, de handler først og fremst om hva som skjer med menneskene, sier hun.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 24.11.15 00:00 Oppdatert: 24.11.15 20:33