Norges første desentraliserte sykepleierutdanning har blitt en suksess

Det er nå 25 år siden Nord-Norge hadde så stor mangel på sykepleiere at landet fikk sin første desentraliserte sykepleierutdanning. Det har resultert i 430 nye sykepleiere.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 09.10.15 09:00 Oppdatert: 27.11.15 14:55

Bardugjengen! Sykepleierstudent Therese Strømseth
var i 2014 i tverrfaglig praksis sammen
fysioterapeutstudent Gabrielle Grønbech,
ergoterapeutstudent Mona Storrø og medisinerstudent
Aida Joolaei i kommunehelsetjenesten i Bardu.
Disse er alle ferdig med sine respektive studier.
Foto: Solveig B. Steinnes

– Skepsisen var stor både blant fagfolk og kollegaer da vi startet opp landets første desentraliserte sykepleierutdanning, skriver Bente Norbye i Helsefaks blogg. Hun forteller at mange trodde dette ville bli en B-utdanning som ikke kunne bli like god som sykepleierutdanningen i byen.

– Argumentasjonen og skepsisen var ikke ulik diskusjonen da Tromsø skulle få universitet, men denne gangen var det ikke nord mot sør, men by mot land.

Bedre enn studentene på campus

Derfor var Norbye og kollegaene som hadde ansvar for å utdanne sykepleiere i distriktet svært fornøyd med at deres studenter ikke bare var gode, men de fikk bedre karakterer på eksamen.

– Vi kjørte like eksamener for å ha et sammenligningsgrunnlag og hadde tett oppfølging av de 34 studentene som startet høsten 1990, forteller Norbye og legger til at de jublet og pustet lettet ut da de innså hvor vellykket studiet deres var.

Sykepleierne jobber i hjemkommunen

Siden dette første kullet, har desentralisert sykepleierutdanning ved UiT tatt opp 15 kull med sykepleierstudenter. Det har blitt utdannet 430 sykepleiere, både kvinner og menn, der 87 % jobber i egen kommune eller i en nabokommune.

­– At desentralisert sykepleierutdanning har blitt en suksess viser seg ved at sykepleierne jobber i sitt nærmiljø og mange er ledere i sine helsetjenester. Over halvparten av våre tidligere studenter har tatt videreutdanninger i årene etter grunnutdanning. Disse foretrekker også videreutdanning som tilbys som desentralisert og/eller deltidsutdanninger.

Les blogginnlegget til Norbye her

God rekruttering

Ikke nok med at de nyutdannede vil jobbe i distriktet, det viser seg også at rekrutteringen er svært god. Det forteller Mari Wolff Skaalvik, prodekan utdanning ved Det helsevitenskapelige fakultet og Bente Norbye på UiT Helseblogg.

– Det har ved alle opptak vært mer enn dobbelt så mange søkere som studieplasser. Skepsisen er gjort til skamme, for undersøkelser har vist at 97 % av de som har gjennomført studiet gjorde det på normert tid, og det er bedre enn ved fulltidsstudiet.

Et prakteksempel

Ifølge blogg-forfatterne ble UiTs erfaringer raskt etterspurt ved andre høgskoler og i andre kommuner. Etter hvert ble utdanningen også  internasjonalt kjent, og det er i dag etablert forskningsnettverk innenfor desentralisert sykepleierutdanning med universiteter i blant annet Canada, Grønland, Island og Sibir.

– Vi kan konkludere med at desentralisert sykepleierutdanning gjennom 25 år har utviklet en studiemodell for vår tid. Den vil sikre tilgangen på sykepleiere i distriktskommunene i Troms.

Vi ved UiT Norges arktiske universitet ivaretar dermed vårt samfunnsansvar.

Les blogginnlegget til Wolff Skaalvik og Norbye her

Les også: Desentralisert utdanning gir sykepleiere i distriktet

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 09.10.15 09:00 Oppdatert: 27.11.15 14:55