Desentralisert utdanning gir sykepleiere i distriktet

En studie viser at de som tar desentralisert sykepleie bosetter seg i distriktet etter endt utdanning.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 13.11.14 00:00 Oppdatert: 10.02.16 10:04

– Det viser seg at desentralisert sykepleieutdanning har samme kvalitet som den som er på campus, sier Gudrun Nilsen (midten). Sammen med Liss Eriksen og Jeanette Huemer har hun skrevet en artikkel som vekker oppsikt. Foto: Campus Hammerfest.

– Man har visst lite og ment mye om desentraliserte studier, sier Jeanette Huemer, universitetslektor ved Institutt for helse- og omsorgsfag ved UiT i Hammerfest.

Etter å ha blitt kontaktet av fylkeslegen i Finnmark, som lurte på hvor det ble av dem som tok desentralisert sykepleierutdanning, begynte hun og kollegaene, Liss Eriksen og Gudrun Nilsen, å nøste i trådene.

Det de fant ut var oppsiktsvekkende.

Så oppsiktsvekkende at artikkelen de skrev i 2012 fortsatt troner på toppen av rankinglisten fra BioMed av oftest besøkte artikler innenfor sitt område.

Bor fortsatt i småkommunene

Etter å ha studert nesten 200 studenter i tre kull fra Finnmark, fant de nemlig ut at 92,5 prosent av sykepleierne hadde tatt seg jobb i fylket etter endt utdanning, og at de fortsatt var i jobb der 3-5 år etter endt utdanning. Mange tok også videreutdanning.

– Et desentralisert studie gir studentene opplæring i å jobbe på egenhånd – selvstendig læring, konkluderer Eriksen. Hun berømmer også kommunene som støtter de som ønsker å ta utdanning. Flere småkommuner ga studentene penger i utdanningsløpet mot at de skulle komme tilbake og jobbe når de var ferdig utdannet. Det var ikke snakk om store pengesummer, men nok til at folk følte en tilhørighet.

– Det viser seg at der folk får sin første jobb, der blir dem. Desentralisert utdanning gir rekruttering og stabilisering av helsepersonell i distriktet, konkluderer Eriksen.

Et av landets store utfordringer er nettopp å få nok kvalifisert helsepersonell i utkantstrøk, men det viser seg at de som studerer i sine hjemkommuner blir der over tid.

Knuser myter

Det finnes mange myter om at desentralisert sykepleierutdanning er et B-studie med eldre studenter som får dårligere karakterer. Men er det sant?

– Det viser seg at desentralisert sykepleieutdanning har samme kvalitet som den som er på campus, sier Gudrun Nilsen.
Hun er veldig fornøyd med at utdanningen, som baserer seg mye på IKT, altså undervisning over internett, har like god kvalitet som undervisningen på campus.

– De som tok studiet på campus hadde snittkarakter på 2.6. Mens de som tok desentralisert hadde 2.7, så dette er absolutt ikke en B-utdanning, konkluderer hun.

Aldersmessig viser det seg at de som tar desentralisert sykepleierutdanning kun er 0,8 år eldre enn sine medstudenter på campus.

Populær utdanning

I dag er den desentraliserte sykepleierutdanningen ved UiT populær, og i år opplevde Institutt for helse- og omsorgsfag, UiT, en ny rekord i søkertall.

– Man snakker mye om slike utdanninger, men man har forsket lite på effekten. Vår artikkel viser at dette lønner seg for distriktet, og det er artig å se hvor mye artikkelen vår blir brukt, sier Huemer som kan fortelle at resultatene også har blitt presentert i WHO, og er blitt brukt som bakgrunn for andre prosjekter og studier knyttet til rekruttering og stabilisering av helsepersonell etter at artikkelen ble publisert.

Les også: Sykepleierutdanningen i Finnmark

Øvreberg, Elisabeth