– Dette er en bra arena for å bli headhuntet

Flere tusen studenter og over 100 arbeidsgivere møttes torsdag på den 10. Arbeidslivsdagen ved universitetet.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 10.09.15 15:00 Oppdatert: 11.09.15 08:17

Kjersti Lien i Helseforetakenes innkjøpsservice informerer studentene Fredrik Enoksen (t.h) og Ivar Lager Olaussen om jobbmulighetene i hennes virksomhet. Foto: Lars-Åke Andersen

10-årsjubileumet ble feiret med kake, lykkehjul og sjampanjebrus i UB-kjelleren på Campus Tromsø.

– Flere av bedriftene deltar faktisk også for tiende gang. I år har vi dessuten hatt venteliste fordi pågangen for å få ha en stand her er så stor, forteller arrangementansvarlig Ingrid Hovda Lien i Senter for karriere og arbeidsliv.

Hun er ikke i tvil om at dette er en god arena for studenter å møte potensielle arbeidsgivere:

– Ja, vi har hørt om studenter som har fått jobb, eller fått tilbud om å ta en prat i etterkant av Arbeidslivsdagen. De har levert CV og gjort et godt inntrykk. Vi tror faktisk at dette er en bra arena for å bli headhuntet, sier Hovda Lien.

Se Randi Merete Solhaug snakke med Ingrid Hovda Lien, studenter og Skatteetaten her:

Foto/redigering: Karine Nigar Aarskog

Får vist seg fram

En av virksomhetene som har stand på Arbeidslivsdagen er i Helseforetakenes innkjøpsservice (HINAS). Dette er første året de deltar:

– Standen vår har fått besøk av mange interesserte, og vi håper det resulterer i mange gode søkere når vi lyser ut nye stillinger. Dette er en fin måte for oss å vise oss fram, for mange vet ikke at vi finnes. Men vi forvalter avtaler for 10 milliarder kroner, forteller kommunikasjonsrådgiver Kjersti Lien.

HINAS har blant annet behov for folk med kompetanse innen prosjektledelse, økonomi og administrasjon, juss og ingeniørvitenskap.

– Vi er i vekst, og de siste årene har vi ansatt mange nye, sier Lien.

Utforsker muligheter

Ivar Lager Olaussen (21) er en av flere som besøkte HINAS sin stand. Han studerer språk og økonomi og er på Arbeidslivsdagen for å se hvilke jobbmuligheter som finnes for han.

– Jeg er student på andre året, og har ikke egentlig tenkt så mye på karriere og valg av jobb. Det kommer vel tidsnok, men det er greit å være her og se, sier han.

Kameraten Fredrik Enoksen (24) tar sisteåret på en bachelor i medievitenskap:

– Jeg kunne tenke meg en jobb innen undervisning. Jeg kommer fra Senja og muligens drar jeg tilbake for å jobbe der etter hvert. Så planen nå er å gå innom standen til hjemkommunen min og høre hvilke jobber de kan tilby.

En glimrende møteplass

– Hvorfor arrangerer UiT denne dagen?

– Da UiT ble etablert var ett av de viktige argumentene at det trengtes kompetanse i Nord-Norge. Den skulle vi ha et ansvar for, og vi skulle ha en god dialog med næringslivet og samfunnet utenfor. Nå møtes de her og kan presentere ”hva trenger vi” og spørre ”hva kan dere?”. Dette er en glimrende møteplass, fastslår Ingrid Hovda Lien.

– Hvilke tilbakemeldinger får dere fra studentene?

– Alle studentene vi møter er veldig positive. Noen lurer riktignok på hvorfor de skal komme, spesielt de som kommer fra profesjoner, som lærer og lege.  Men vi har forklart at her er skoleeierne, her er alle de som de skal jobbe for. Her kan du faktisk få en spennende jobb i den kommunen du ønsker, på den skolen du ønsker, hvis du er litt offensiv.

Se også: Her kan du møte din fremtidige arbeidsgiver

Mange møtte opp da Arbeidslivsdagen ble arrangert for tiende år på rad ved UiT. Foto: Lars-Åke Andersen
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 10.09.15 15:00 Oppdatert: 11.09.15 08:17