Hvilepulsen vår synker

I løpet av to tiår har hvilepulsen vår falt med ti slag i minuttet, viser tall fra Tromsøundersøkelsen.
Publisert: 09.09.15 09:00 Oppdatert: 09.09.15 09:02

Hvilepulsen er lavere nå enn tidligere. En årsak kan være at færre røyker og
befolkningen vet mer om helse. Foto: www.colourbox.com

Tekst: Robert Greiner

Studien baserer seg på Tromsøundersøkelsen sitt tallmateriale fra 1986 til 2007. I denne perioden har hvilepulsen for menn sunket fra 73,4 til 64,7 slag i minuttet, og for kvinner 78,3 til 66,4 slag i minuttet.

Dette er trolig godt nytt, mener forsker Ekaterina Sharashova ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

– Vanligvis er det slik at jo lavere hvilepuls du har – jo sunnere er du. Fysisk aktive mennesker har en tendens til å ha lavere hvilepuls, mens røykere har en høyere hvilepuls. Dermed er nedgangen mest sannsynligvis et godt tegn. Det viser at folk blir sunnere, sier hun.

Bedre livsstil hos en av fem

Likevel kan hun ikke peke på konkrete årsaker til nedgangen.

– Bare en femtedel av nedgangen kan forklares med bedre helse som lavere blodtrykk, røykeslutt, økt fysisk aktivitet, mindre dårlig kolesterol og reduksjon av triglyserider i blodet.

I tillegg kan lav hvilepuls være et symptom på kardiovaskulær sykdom.

– For å være helt sikre, må vi analysere sammenhenger mellom ulike hvilepulsnivåer og risikoen for flere sykdommer.

– Interessant

Professor Jan Helgerud på Det medisinske fakultet ved NTNU, sier tallene er interessante.

– Nordmenn har blitt åtte til ti kilo tyngre, og sittetiden har økt. Samtidig er det langt færre som røyker, og folk flest vet mer om helse. En slik nedgang i hvilepulsen er vanskelig å forklare, sier han og legger til:

­– Hvilepulsen kan være veldig generell. Vi har sett den variere med 20 slag i minuttet på folk i samme alder. Men i de aller fleste tilfellene er nedgangen en indikator på økt oksygenopptak, og det er et godt tegn, avslutter han.

Tromsøundersøkelsen er en folkehelseundersøkelse som startet i 1974. Mer enn 40 000 personer har deltatt i en eller flere av de seks undersøkelsene som er gjennomført. Den store oppslutningen har sikret kvaliteten på helseundersøkelsen og de vitenskapelige resultatene.

Les også: Feite mus får friske hjerter av trening

Publisert: 09.09.15 09:00 Oppdatert: 09.09.15 09:02