Viktig å tolke prematurbarn rett

Premature barn er så vanskelig å tolke at usikkerheten foreldrene føler kan påvirke samspillet gjennom hele barndommen.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 20.11.14 00:00 Oppdatert: 12.11.14 15:18

Det er ikke ønskelig at foreldre synes samvær med babyen er mer preget av omsorgsarbeid enn av glede og bekreftelse.
Foto: www.colourbox.com

– De første ukene med en nyfødt baby oppleves som overveldende for mange nybakte foreldre. For mødre og fedre som får et prematurt født barn er dette ekstra utfordrende, mener Inger Pauline Landsem, klinisk spesialist i sykepleie og PhD-stipendiat ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT.

I en kronikk i Aftenposten setter hun fokus på hvor vanskelig det er å tolke premature babyer, og hva dette gjør med bekymrede foreldre.

– Gråt og uro er mye vanskeligere å tolke enn hos en fullbåren baby. Er det sult, søvnbehov, kjedsomhet eller en reaksjon på overstimulering? utdyper Landsem og gir eksempler på at usikkerheten foreldrene føler kan påvirke samspillet mellom barn og foreldre gjennom hele barndommen og ha en negativ innvirkning på barnets på barnets følelsesmessige, sosiale og atferdsmessige utvikling.

– Barnet kan oppleves som mindre attraktivt, vanskeligere å regulere, ustabilt i humør og ditto vanskeligere å akseptere og knytte seg til, skriver Landsem.

Les hele kronikken hennes her.

Les også: Prematurprosjekt gir barn økt intelligens

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 20.11.14 00:00 Oppdatert: 12.11.14 15:18