Disse er mest utsatt for psoriasis

Nordlendinger, røykere og overvektige har størst risiko for å få psoriasis.
Publisert: 07.05.14 00:00 Oppdatert: 30.07.15 14:01

Hudlege Kjersti Danielsen forteller at stadig flere får psoriasis, spesielt oss i Skandinavia. Foto: Privat

Tekst: Trude Haugseth Moe

– En av ti tromsøværinger rapporterte at de var rammet av psoriasis – det er høyeste forekomst på verdensbasis. Vi fant også ut at psoriasis er forbundet med metabolsk syndrom – noe som gjør det ekstra viktig å følge opp pasienter med denne hudsykdommen.

Det forteller hudlege Kjersti Danielsen, som nylig har levert sin doktorgradsavhandling om psoriasis, overvekt og metabolsk syndrom ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT. Avhandlingen er basert på data fra fem runder av Tromsøundersøkelsen, fra 1979 til 2007/08.

Overvekt er blitt «normalen»

Danielsen forteller at mange land i verden har rapportert en økning i psoriasisforekomsten de siste tretti årene. I hele Skandinavia finner man høye tall. Men høyest forekomst har vi altså i Tromsø, der forekomsten av psoriasis er 2,5 ganger høyere i dag enn for 30 år siden. En mulig forklaring kan være livsstilsendringer og økt overvekt:

– Tidligere var gjennomsnittet av befolkningen normalvektige. I den siste Tromsøundersøkelsen viste det seg at gjennomsnittet nå er overvektige, forteller Danielsen.

Et viktig funn var den sterke sammenhengen mellom psoriasis og stor livvidde, som ofte er med å trigge utvikling av metabolsk syndrom. Dette gjaldt spesielt for kvinner.

Les også: Eksem-epidemi i Vesten

Klima spiller inn

– Er vi tjukkere og røyker mer her i Tromsø enn i andre deler av landet og i verden?

– Nei, men en mulig forklaring er at klimatiske forhold spiller inn. Vi ser at det er mer psoriasis jo lenger nord man kommer, så mangel på sollys kan ha betydning, forklarer hudlegen.

Hun forteller at det forskes på om vitamin D kan hjelpe mot psoriasis, og at man bruker lysbehandling  mot sykdommen.

– Noe som er interessant, er at når du legger på deg blir vitamin D mindre tilgjengelig i kroppen. Det kan være en forklaring, men dette er kun hypoteser, sier Danielsen.

Fakta om metabolsk syndrom

Samling av forstyrrelser i kroppens omsetting
av næringsstoffer (metabolismen) som øker risiko for sykdom.

Inkluderer forandringer som høyt blodtrykk, høye insulinverdier,
overvekt og høye kolesterolverdier. Disse forstyrrelsene øker
risikoen for at du kan utvikle diabetes, hjertesykdom,
trange pulsårer i bena eller hjerneslag.

Kilde: Norsk Helseinformatikk: nhi.no

Viktig å følge opp

– Hvilke råd vil du gi om man oppdager psoriasisutslett på kroppen?

– Hold deg røykfri og være obs på at man ikke blir overvektig. Hvis du er det, vil jeg anbefale å ta en tur til fastlegen og sjekke blant annet kolesterol, blodtrykk og blodsukkernivå. Dette fordi du da er i risikogruppen for å få metabolsk syndrom, som kan føre til mer alvorlige sykdommer som diabetes og hjerte- og karsykdom. Derfor er det viktig at også pasientene med mild psoriasis får oppfølging, avslutter Danielsen som disputerer i mai.

Les også: Vellykket eksembehandling via Internett

Krevende sykdom

Men hvordan oppleves det å leve med psoriasis?

– Det er krevende – på mange områder, sier Terje Nordengen, generalsekretær i Psoriasis- og Eksemforbundet.

Han forteller at spesielt om vinteren forverrer tilstanden seg for mange. UV-strålene fra sola lindrer symptomene til psoriasis. Når man ikke kan benytte sola som terapi, får mange mer aggressivt utslett og mer kløe. Nordengen kan derfor tenke seg at det i nord er mer krevende klimatiske forhold for psoriasis enn lenger sør.

– Sykdommen er også krevende sosialt, sier han, og forteller at barn og unge er særlig sårbare. De ønsker å skjule sykdommen og føler seg ofte annerledes og alene. Derfor er Psoriasisforbundet en viktig møteplass.

– Psoriasisforbundet startet opp for 50 år siden. På tross av mer kunnskap blant folk, er de sosiale utfordringene fortsatt store i dag, mener Nordengen.

Fakta om psoriasis

Ved psoriasis oppstår en betennelse i huden som gjør at en spesiell type hudceller vokser mye raskere enn normalt. Nye celler dannes i høyt tempo, og levetiden er bare noen få dager, mot normalt en måned. Resultatet blir ufullstendig modning av cellene, og når de dør, legger de seg i klumper og tykke lag utenpå huden. Dette danner de karakteristiske skjellene på psoriasisutslettet.

De vanligste stedene å få psoriasis er på huden over strekkesiden av ledd. Særlig huden bak albuene og på forsiden av knærne.  Andre vanlige steder er rygg/mage, hodebunn, fingerknoker, legger og bein, men alle hudområder kan rammes.

Kilde: Norsk Helseinformatikk: nhi.no

Publisert: 07.05.14 00:00 Oppdatert: 30.07.15 14:01