Feiring av Samefolkets dag, samiske filmer og boklansering

Det blir mange aktiviteter under samisk uke både på campus Tromsø og campus Alta. Det blir foredrag, boklanseringer og fering av samefolkets dag. Dette skjer samtidig som det er Samisk uke i Tromsø og festival i Alta.

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 27.01.14 00:00 Oppdatert: 03.02.14 09:11

FEIRING: I år som i fjor blir det markering av Samefolkets dag. Her fra arrangementet i Alta. (Foto: Inger Elin Utsi/UiT)

UiT Norges arktiske universitet bidrar med mange ulike arrangement under Samisk uke i Tromsø og Alta Sami Festival. Alle aktivitetene i regi av UiT finner du i programmet nedenfor:

PROGRAM:

TIDSPUNKT

ARRANGEMENT

INNHOLD

STED

Lørdag 1. Februar

Kl. 12.00-13.30

Miniseminar

Med grunnlovsjubileet   som ramme inviterer Senter for samiske studier (SESAM), UiT Norges arktiske   universitet til et miniseminar med fokus på Lappekodisillen og grenser,   nord-norsk deltakelse i prosessene rundt 1814, stemmerett og sameparagrafen   fra 1988.

Se program her.

Hovedbiblioteket i Tromsø,   undervisningsrom B0014.

Søndag 2. februar

Kl. 12.00-16.00

Samisk søndag:

Temaene for   dagen er “Anders Larsen – en samisk veiviser”, “Margarethe Wiigs ABC“ og   sjøsamisk kultur. Boklansering, foredrag, utstilling, tekstildemonstrasjon og   språkverksted med dukker for barn. I samarbeid med   forlaget ČálliidLágádus, Kultur i Nord og Gáisi språksenter. Se mer her.

Tromsø museum

Mandag 3. Februar

Kl. 14.15

Boklansering:   Om sjøsamene – og andre skrifter

Boka er en historisk og   etnografisk dokumentasjon med inngående beskrivelser av skikk og bruk, fiske   og fangst og trosforestillinger blant en folkegruppe som ble utsatt for en av   de mest omfattende assimilasjonstiltak som noensinne har funnet sted i Nord-­‐Europa.   Bokas redaktører er Ivar Bjørklund og Harald Gaski. Se mer her.

Campus Tromsø, Akademisk   kvarser i UB-kjelleren

Onsdag 5.februar Kl. 19.00

Vin&Viten:   Visning av filmen “Joikefeber”.

Diskusjon v/   filmskaper Ellen-Astri Lundby, forsker Camilla Brattland og prof. Lars Ivar   Hansen, UiT.

Tromsø   Museum

Torsdag 6. Februar

Markering av Samefolkets  dag

Markering av Samefolkets dag – program både i Tromsø og i Alta

Begge steder er det boklanseringer og taler og sang.

Se programmet i Tromsø her.

Se programmet i Alta her.

Tromsø/Alta

Fredag 7. Februar

Kl. 9-16

Seminar

Prosjektet "Brennpunkt nord" ved Senter for samiske   studier arrangerer et åpent seminar med tittelen  “Indigenous peoples,   extractive industries and policies. Encounters and resources in the North”. Mer informasjon finner du her.

Campus Tromsø, Teorifagbygget, rom TEO 4.213.

Fredag 14. Februar

Kl. 19.00

Filmpremiere   «Kofta og kilten»

Finnmarksfakultetet   inviterer til filmpremiere i Alta. Dokumentaren er lagd av Beate   Bursta som jobber som universitetslektor ved medieutdanningen og filmskaper Kristin   Nicolaysen i Nicolaysen Film AS.   Her finner du mer informasjon.

Aurora kino   Alta

I Alta   arrangeres det Alta Sami festival og i Tromsø arrangeres det Samisk uke.

Se programmet i   Tromsø her: www.msm.no

Se programmet i   Alta her: http://www.altasamifestival.no/

Utsi, Inger Elin Kristina
Publisert: 27.01.14 00:00 Oppdatert: 03.02.14 09:11