Kjønnssykdommer skremmer ikke de unge

Ferske tall viser at ungdom gjerne dropper kondom, de tror nemlig de har lav risiko for å bli smittet av kjønnssykdommer.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 11.04.11 00:00 Oppdatert: 04.05.11 13:08

sexvaner.jpg (Bredde: 560px)
De unge dropper gjerne kondom  for  å ikke mistenkeliggjøre at de selv, eller at sexpartneren, har en kjønnssykdom.
Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Nær 1000 unge mellom 16-24 år har deltatt på en spørreundersøkelse om sine seksualvaner, og det viser seg at tre av fire ungdom mener de har lav risiko for å smittes av klamydia.

– Ungdom er generelt sett urealistisk optimistiske når det gjelder å vurdere sin egen risiko for å bli smittet med seksuelt overførbare infeksjoner, sier sexolog Bente Træen ved Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø til NRK.

Ønsker ikke mistenkeliggjøring

Bente Træen tror ungdom dropper kondom av to årsaker:

– Det ene handler om dette med å engste seg for å bli mistenkeliggjort selv, eller at man mistenkeliggjør partneren som smittet. Det andre er at om man er helt stilltiende, så stoler man på at hvis partneren hadde en kjønnssykdom - så ville vedkommende uoppfordret fortelle om det.

Tall fra Helsedirektoratet viser at det ble diagnostisert 22 754 tilfeller av klamydia i Norge i 2009, og til tross for at sju av ti av dem som fikk klamydia var under 25 år, og 62 % av de diagnostiserte var kvinner, mener unge i dag at de har liten risiko for smitte. Træen sier smittebeskyttelsen får liten plass i vurderingen når man har møtt en ny person.

– Det er ingen naturlighet i forhold til å tenke at den vi synes er så vidunderlig, den vi begynner å se for oss et liv sammen med - at den personen skal være bærer av noe vi synes er skittent og umoralsk, nemlig seksuelt overførbare sykdommer.

Kjønnssykdommer i halsen

Bente Træen
Sexolog Bente Træen mener de unge er
naive i sin tro på at de ikke er i risikosonen
for å få kjønnssykdommer. Foto: uit.no

Spørreundersøkelsen, som er gjennomført av Synovate på oppdrag fra Helsedirektoratet, viser at unge som bruker kondom i hovedsak er redde for graviditet.

De burde kanskje tenke seg litt bedre om, for i fjor sommer kunne vi lese om at nordmenn i økende grad får kjønnssykdommer i halsen. Ifølge RFSU kan man få både klamydia, gonoré, kjønnsvorter og herpes 1 og 2 i halsen. Har man klamydia nedentil og har oralsex, kan man få sykdommen i halsen.

Klamydia kan være en ganske lunefull sykdom som det kan være vanskelig å oppdage symptomene på. Symptomene i halsen ligner vanlig forkjølelse, med hosting og kremting.

Tall fra Folkehelseinstituttet (FHI) viser at gonoré forekom oftere på 80-tallet, men nå blir det bare påvist i enkelte miljøer. Tall fra FHI viser at 269 personer fikk påvist gonoré i 2009. Av disse var 34 tilfeller påvist i halsen.

Olafiaklinikken informerer om at man også kan få syfilis og kjønnsvorter i halsen, og at herpes gir tydelige symptomer som er lette å kjenne igjen – kløe og sår. Har man først fått herpes, blir du aldri kvitt det. Sykdommen smitter som oftest når du har synlige blemmer og sår, men smitte kan også overføres når det ikke er synlige tegn på herpes.

Les mer om undersøkelsen her