Dyster historie fra Finnmark

Vanlige kvinner og menn ble anklaget for noe de umulig kunne gjort, og deretter torturert og drept. Nå kan du lese deres rettsdokumenter i en egen bok.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 10.12.10 11:27 Oppdatert: 15.12.10 13:34

IIld_COLOURBOX1094778.jpg (Bredde: 180px)
Mange av dem som ble funnet skyldige i trolldomsforbrytelse ble brent på bålet. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

”Finnmark på 1600-tallet: I Vardøområdet stilles 135 personer for retten anklaget for å stå i ledtog med djevelen. Av områdets knappe 3000 innbyggere blir til slutt 91 kvinner og menn henrettet. Ikke noe annet sted i Europa opplever et lignende overgrep mot sivilbefolkningen. Hvilke anklager ble rettet mot disse 135? Hvem tilstod? Og hva var bevisene?”

Disse spørsmålene blir besvarte i Liv Helene Willumsens nye bok Trolldomsprosessene i Finnmark.

Få en smakebit av boka her: Trolldomsprosessene i Finnmark

Boka er et såkalt kildeskrift, noe som betyr at alle rettsdokumentene fra 1600-tallets hekseprosesser i Finnmark er avfotografert. Siden få mennesker kan lese den gotiske håndskriften, står også teksten maskinskrevet ved siden av.

Boka er for forskere, studenter og alle som er interessert i dette historieemnet.

– Originalkildene finnes i Statsarkivet i Tromsø og er ganske godt bevarte. Jeg laget boka for at kildene skulle bli lettere tilgjengelig for publikum. Nå kan man lese alle dokumentene fra kvinnene ble anklaget til de ble dømt. Boka er fullt forståelig og har en ordforklarende innledning og litteraturliste, sier førsteamanuensis i historie, Liv Helene Willumsen.

Begynte for 25 år siden

Egentlig er det to bøker Willumsen nå gir ut: én norsk og én engelsk utgave.

– Dette er et spennende emne som det også er stor interesse for i andre deler av verden. Jeg har hatt forespørsler fra Australia, Tyskland, USA og England. Selv skrev jeg doktorgraden min i Edinburgh i Skottland, hvor det også var hekseprosesser lik dem i Finnmark, sier hun.

Det har tatt sin tid å bli ferdig med bøkene. Den norske utgaven begynte hun så smått på for 25 år siden. Da lærte hun seg gotisk for å kunne tolke tekster hun skulle bruke i sin hovedfagsoppgave. Den engelske utgaven begynte hun på for seks år siden.

– Det har vært et stort arbeid, men det er et utrolig interessant emne som jeg også tror fenger publikum. Djevelpakt og trolldom er jo et tema som mange er nysgjerrige på, og selv i våre dager er mystikk og det overnaturlige noe som opptar folk. Snåsamannen og engleskoler er jo eksempler på det.

Trolldomsprosessene i Finnmark (Bredde: 280px)Grufull rettspraksis

Trolldomsprosessene i Finnmark skiller seg ut både fordi de var svært brutale, men også fordi de var godt dokumenterte. Dette var for eksempel ikke tilfelle ved trolldomsprosessene i Rogaland.

Dette gjør imidlertid at vi flere hundre år etter kan få et grufullt innblikk i 1600-tallets rettspraksis.

– Ja, det er et veldig dystert historiekapittel. Det var omtrent første gang så mange vanlige kvinners navn ble ført inn i historiebøkene i Finnmark. Paradokset var at det ble gjort med anklager om trolldomsforbrytelser. De ble anklaget for noe de umulig kunne gjort, for eksempel å omskape seg til fugler og hvaler.

– Dessuten ble de utsatt for alvorlig og sterk tortur, og det er eksempler på kvinner som ble torturert i hjel. Deretter ble de slept ut og slengt på bålet med de andre. Jeg har jobbet mye med primærkilder og selv om det er interessant, så er det til tider veldig trist lesning, sier Liv Helene Willumsen.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 10.12.10 11:27 Oppdatert: 15.12.10 13:34