Heksekunst på campus

Rekordmange studenter har fullført første eksamensoppgave i trolldomsprosesser. Fra neste høst tilbyr UiT emnet også som nettstudie.

Publisert: 22.11.10 07:00 Oppdatert: 19.11.10 14:37

Tekst og foto: Stefan Amlie

Rune Blix Hagen (Bredde: 560px)
Underviser Rune Blix Hagen er storfornøyd med responsen på emnet ”De europeiske trolldomsprosessene”.

61 studenter besvarte første eksamensoppgave i ”De europeiske trolldomsprossesene”, et frittstående emne på Fakultet for humaniora, sammfunnsvitenskap og lærerutdanning.

Fakta: ”De europeiske trolldomsprossessene” (HIS-1020)

Teoretisk, historiografisk og frittstående emne på HSL-fakultetet.

Kan tas som enkeltemne og passer som støtteemne til flere samfunnsvitenskaplige og humanistiske disipliner slik som sosiologi, antropologi og religion.

Startet opp i 2007.

Emnet handler hovedsaklig om de historiske trolldomsprosessene fra 1400-tallet og til 1750, hvor over 100.000 mennesker ble stilt overfor europeiske domstoler anklaget for ulike former for trolldomskriminalitet.

Hatt rekordmange studenter høsten 2010, og starter med å tilby emnet på nett høsten 2011.

- Dette er flere enn vi har hatt noen gang. Tidligere har vi hatt rundt 50 besvarelser, sier underviser Rune Blix Hagen fornøyd.

Emnet startet opp i 2007, og førsteamanuensen i historie- og religionsvitenskap merker godt at interessen har økt på rekordtid.

- I år har det vært minimalt med frafall på forelesningene utover semesteret i forhold til tidligere år. I tillegg var nivået på eksamensoppgavene svært gode, sier Hagen.

Tilbys på nett

Nå skal det populære emnet også bli mulig å ta via nett.

- Jeg har veldig stor tro på at nettstudiet kommer til å bli en suksess, sier Hagen.

Han tror i tillegg til at tilbudet vil være interessant for mange studenter, så vil det appelere til mange som ellers ikke ville beveget seg opp på campus.

- Jeg tror det vil rekruttere mange interesserte, og forhåpentligvis opp mot 50 studenter, sier førsteamanuensen smilende.

Storfornøyde studenter

Siste forelesning i emnet var på torsdag, og studentene er mer enn fornøyde med å ha brukt et semester på heksekunst og trollfolkforfølgelse.

Studenter på heksestudiet (Bredde: 280px)
Truls Nilsen (20) og Ina Tandberg (24) synes semesteret har vært fyllt av magi – bokstavelig og billedlig talt.

- Temaet har vært utrolig spennende. Jeg er veldig glad for at jeg valgte dette emnet, sier Truls Nilsen (20), som tar årsstudium i historie.

Medstudent Ina Tandberg (24) har tatt emnet i tillegg til fullt studieforløp i russisk.

- Jeg ble rett og slett helt bergtatt når Hagen var innom og fortalte om emnet i begynnelsen av semesteret. Jeg har ikke angret siden, dette har vært kjempeinteressant, sier Tandberg smilende.

- Tror ikke på trolldom

Nå gjenstar bare avsluttende eksamen, samt at klassen skal samles for å se den nest siste filmen om Harry Potter. Til tross for en høst fyllt av sjamanisme og magi, så tror ikke studentene på at det finnes mennesker med overnaturlige evner.

- Jeg er skeptisk. Det finnes nok ikke noen som kan fly på koster, sier Nilsen spøkefullt.

- Historiene og troen på det overnaturlige er nok samfunnskapt, legger han til.

Tandberg er helt enig.

- Troen på det overnaturlige oppstår nok på grunn av mangel på en god forklaring. Men historien viser at vi etter hvert finner helt naturlige grunner til fenomenet, avslutter studinen.

Publisert: 22.11.10 07:00 Oppdatert: 19.11.10 14:37