5-årig lærerutdanning godkjent

Kunnskapsdepartementet har nå godkjent UiTs 5-årige master i lærerutdanning.  - En stor dag for den norske skole og for fremtidens elever, sier rektor ved UiT.

Solbakk, Mona
Publisert: 10.02.10 16:18 Oppdatert: 15.02.10 13:29

I dag 10. februar mottok Universitetet i Tromsø den offisielle godkjenningen av 5-årig lærerutdanning fra Kunnskapsdepartementet.

"Kunnskapsdepartementet bekrefter herved at universitetets masterprogram lærerutdanning 1. - 7. trinn og 5. - 10. trinn vil gi undervisningskompetanse på linje med de lærerutdanningene for disse trinnene som er basert på departementets forskrift om rarnmeplan for grunnskolelærerutdanning." Brev fra KD datert 05.02.10.

- Utvilsomt en gledens dag for UiT, sier rektor Jarle Aarbakke, men spesielt for den norske skole.
- Ved UiT blir det nå en lærerutdanning som utdanner lærere til fremtidens skole. En utdanning der lærerstudentene lærer å mestre de utfordringene de faktisk vil møte i norsk skole.

Først og eneste i Norge
Universitetet i Tromsø er dermed den første utdanningsinstitusjonen i Norge som tilbyr et helhetlig femårig studium, der man ender opp med mastergrad og lektorkompetanse.

Les alt om 5-årig Master i lærerutdanning.

En anerkjennelse av UiT
Universitetsstyret godkjente 5-årig lærerutdanningen 19. november 2009, deretter ble det sendt søknad til KD for godkjennelse av at utdanningen vil gi undervisningkompentanse i den norske skole.

Rektor Jarle Aarbakke oppfatter departementets raske svar en anerkjennelse av arbeidet med lærerutdanningen ved UiT.
- Med godkjenningen har KD sagt at de som er utdannet Master i lærerutdanning / Master of Educatione er velkommen til å arbeide på alle trinn i den norske skole, sier Aarbakke.

Slik blir lærerutdanningen ved Universitetet i Tromsø:
Du må bestemme deg for om du ønsker å bli lærer for de minste, de på mellomtrinnet eller de eldste elevene.  Det vil bli mulig å velge mellom tre ulike utdanningsløp for å bli lærer:

Tidligere oppslag om 5-årig lærerutdannning:

26.01.10: Lærerutdanning vekker interesse

18.01.10: Støtter 5-årig lærerutdanning