Samarbeider for å redusere skolefravær

Problematisk skolefravær er en stor utfordring for mange unge, deres foreldre, skoler og hjelpetjenester. RKBU Nord og UiT er med i et samarbeidsprosjekt som nylig har fått bevilget 20 millioner kroner fra Norges forskningsråd for å forske på dette.

classroomraisinghand
Illustrasjonsfoto: Wavebreakmedia/ Mostphotos Foto: Wavebreakmedia
Portrettbilde av Karlsen, Mariann Schjølberg
Karlsen, Mariann Schjølberg mariann.s.karlsen@uit.no Senior kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 04.10.24 11:54 Oppdatert: 07.10.24 09:04
Helse og velferd Samfunn og demokrati

Førsteamanuensis Frode Adolfsen ved RKBU Nord er regional prosjektleder. Foto: UiT

Målet med samarbeidsprosjektet er å arbeide sammen med tjenester og brukerorganisasjoner for å optimalisere og prøve ut et tiltak som skal redusere skolefravær og øke livsmestring. Prosjektet bygger videre på en pilotstudie med gode erfaringer fra skoler, tjenester og foreldre.

Prosjektet ledes fra RKBU Midt, NTNU og involverer flere forskningsinstitusjoner og samarbeidspartnere, inkludert ADHD Norge, Aarhus Universitet, og kommuner som Stjørdal og Bjørnafjorden, samt de fire regionale sentrene (RKBU/R-BUP).

Prosjektet oppfordrer kommuner som ønsker å delta til å ta kontakt.

Regional prosjektleder i nord er:
Frode.adolfsen@uit.no

Les mer om saken her:
Samarbeid for å redusere problematisk skolefravær - Kunnskap om barn og unge fra RKBU og RBUP

Kortnytt fra Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)