Skal du skrive stor master til høsten?

Søk om studentstipend da vel!

Bilde av noen lapper hvor det står 50 000 kr til dyktige jusstudenter fra det juridiske fakultet.
Til illustrasjon. Foto: UiT
Portrettbilde av Sollid, Sondre
Sollid, Sondre sondre.sollid@uit.no Studentansatt
Publisert: 29.05.24 10:04 Oppdatert: 29.05.24 10:25
Lov og rett Studentliv / Studier

Det juridiske fakultet lyser hvert år ut ulike stipender rettet mot masterstudenter. I år utlyser vi tolv stipender på 50 000 kr til skriving av store masteroppgaver. Stipendene er i utgangspunktet skattefrie og ment å dekke merutgifter ved studiet.

For å kvalifisere til stipend må studentene ha bestått tredje avdeling i rettsvitenskap ved UiT og skrive stor masteroppgave fra og med høsten 2024. Selve oppgaven må skrives i Tromsø.

Søknader om stipend må inneholde en prosjektskisse på én til to sider og annen relevant dokumentasjon (eksempelvis eksamensresultater, CV, eventuell praksis). Søknaden sendes til studieadministrasjonen ved rådgiver Marte Walthinsen Bjørklund (marte.w.bjorklund@uit.no) innen 20. juni.

Når søknadene vurderes, legges det hovedsakelig vekt på karakterer og prosjektskisse. Dersom du trenger inspirasjon til aktuelle temaer, kan du sjekke ut emnebanken vår. Nærmere opplysninger og veiledning om emne og opplegg kan fås ved å kontakte 5. avdelingsleder Gunnar Eriksen (gunnar.eriksen@uit.no).

Utover selve stipendet får mottakerne også mulighet til å delta i fakultetets forskergrupper, som inkluderer relevante lunsjmøter og seminarer. Etter nærmere avtale kan studenten også bli pålagt enkelte små arbeidsoppgaver, som korrekturlesning og arrangering av møter eller konferanser. Med andre ord: penger og verdifull erfaring, hva mer kan man be om?

Søkere som har bestått 4. avdeling oppfordres også til å søke opptak til forskerlinjen. Les mer om forskerlinjen her!

Nærmere detaljer finner du for øvrig i fellesrommet på Canvas!

Kortnytt fra Det juridiske fakultet
Sollid, Sondre sondre.sollid@uit.no Studentansatt