Nysgjerrige på akademisk ytringsfrihet
Vertshuset Skarven var arena for paneldebatt om forskeres ytringsrom i det offentlige. Debatten gav flere skarpe svar og innspill, både fra media og ansatte ved UiT.
Rundt femti personer kom til debatt om akademisk ytringsfrihet på Skarven i Tromsø sentrum, torsdag 2. mai. Prorektor Kathrine Tveiterås åpnet og ønsket velkommen til debatten som hadde dette underspørsmålet: «Hvor enkelt er det – egentlig – for norske forskere å ytre seg offentlig, på tvers av næringsinteresser, politikk og stemningen i majoriteten? Og hvorfor skal de gjøre det – likevel?»
.jpg)
– Vi må skape ytringsrommet for oss selv, våre kolleger og samfunnet. Og vi må gjøre dette hver dag! sa Tveiterås.
Hun gav ordet videre til Frank Rossavik, kommentator i Aftenposten og styremedlem i Fritt Ord, som delte sine tanker og meninger om ytringskultur- og ukultur med publikum og meddebattanter.
Opplevde mediestorm
En av de som har møtt storm i offentligheten i forbindelse med sin forskning, er Astrid Maria Cabrera, som i dag jobber som forsker ved forskningsinstituttet NORCE. For noen år siden opplevde hun at Nordlys var meget kritiske til hennes forskningsresultater om reiselivskultur.
– Jeg ble beskyldt for å være naiv, idealist og politisk motivert. Det var vanskelig for meg å ta dette på alvor. Jeg følte at hele UiT ble rammet av denne feiden med Nordlys, sa Cabrera.

Politisk redaktør, Maja Sojataric, poengterte at hun ikke jobbet for Nordlys da denne saken foregikk, men vektla samtidig akademia og medienes ulike roller i samfunnet:
– Universitetene forstår ikke alltid dynamikken og tankegangen i media. Slik jeg ser det, er det ofte vi journalister som står for ytringsfriheten i det offentlige, sa Sojataric.
Tidspress og mange hensyn
Torsdag kveldens debattpanel besto også av Adrian Nystø Mikkelsen og Anders Hjertø Lind. Førstnevnte er doktorgradsstipendiat på Det juridiske fakultet, mens Hjertø Lind er leder for Organisasjonen Ferske Forskere og stipendiat i statsvitenskap. Begge er ansatt ved UiT.
– Mange unge forskere står i et avhengighetsforhold til sine kolleger og veiledere når de skriver på sin doktorgradsavhandling. Å utfordre slike miljø og strukturer, kan oppleves risikabelt og skummelt, fortalte Hjertø Lind.
– Tid er også en faktor for oss. Debatter i offentligheten tar mye tid og krefter. Tiden vi bruker på å gjøre oss ferdig med doktorgradsavhandlingen er sannsynligvis med på å avgjøre hvilke jobber og posisjoner vi får i etterkant, sa Nystø Mikkelsen, som skriver om urfolksproblematikk.
Seniorrådgiver, Geir Heggås Bakkevoll, var moderator gjennom hele debatten, som han avrundet med en oppfordring:
– Les de 10 ytringsvettreglene som Kierulf-utvalget kom med for et par år siden i NOU-rapporten Akademisk ytringsfrihet.

Kortnytt fra
-
Fiskeri- og havbruksvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Fiskeri- og havbruksvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Master of Philosophy in Visual and Multimodal Anthropology
Varighet: 2 År -
Arkeologi - master
Varighet: 2 År -
Peace and Conflict Transformation - master
Varighet: 2 År -
Indigenous Studies - master
Varighet: 2 År -
Human Rights Policy and Practice - master
Varighet: 2 År -
Technology and Safety in the High North - master
Varighet: 2 År -
Sosiologi - master
Varighet: 2 År -
Strategisk ledelse og økonomi - erfaringsbasert master
Varighet: 5 Semestre -
Samfunnsplanlegging - bachelor
Varighet: 3 År -
Sosiologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Spansk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Statsvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Pedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Likestilling og kjønn - årsstudium
Varighet: 1 År -
Samfunnsplanlegging og kulturforståelse - master
Varighet: 2 År -
Økonomi og administrasjon - bachelor
Varighet: 3 År -
Samfunnssikkerhet - bachelor
Varighet: 3 År -
Økonomi og administrasjon, siviløkonom - master
Varighet: 2 År -
Ledelse, innovasjon og marked - bachelor
Varighet: 3 År -
Ergoterapi - bachelor
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master
Varighet: 5 År -
Samfunnssikkerhet - master
Varighet: 2 År -
Kunst - bachelor
Varighet: 3 År -
Kunsthistorie - master
Varighet: 2 År -
Musikkutøving - bachelor
Varighet: 4 År -
Religionsvitenskap - årsstudium
Varighet: 1 År -
Russisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Samfunnsøkonomi med datavitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Sosialantropologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Organisasjonsdesign og ledelse - master
Varighet: 2 År -
Statsvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Historie - master
Varighet: 2 År -
Kunsthistorie - bachelor
Varighet: 3 År -
Tysk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Filosofi - bachelor
Varighet: 3 År -
Kvensk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Barnehagelærer - bachelor
Varighet: 3 År -
Forfatterstudium 2 - årsstudium
Varighet: 1 År -
Sosialt arbeid - bachelor
Varighet: 3 År -
Bedriftsøkonomi - årsstudium
Varighet: 2 År -
Ledelse - årsstudium
Varighet: 2 År -
Sosialt arbeid - master
Varighet: 2 År -
Ledelse, innovasjon og marked - master
Varighet: 2 År -
Governance and Entrepreneurship in Northern and Indigenous Areas - master
Varighet: 4 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning for trinn 8-13 - årsstudium (deltid)
Varighet: 2 År -
Internasjonal beredskap - bachelor (samlingsbasert)
Varighet: 3 År