Svært fornøyd med fleksibelt lærerstudium i Harstad
Ferske tall fra Studiebarometeret viser at studentene ved det fleksible grunnskolelærerstudiet i Harstad er svært fornøyde.
Studiebarometeret er en undersøkelse utført av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (NOKUT) på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet, og resultatene legges fram i dag.
Dette er en nasjonal spørreundersøkelse som blir sendt ut til norske universiteter og høgskoler hver høst. I undersøkelsen blir studentene spurt om temaer som for eksempel studie- og læringsmiljø, arbeidslivsrelevans, undervisning og veiledning, samt vurderingsformer – og alt rangeres på en skala fra 1 til 5 poeng.
Formålet med Studiebarometeret er å styrke arbeidet med kvalitetsutvikling i høyere utdanning og gi nyttig informasjon om studiekvalitet.
Svært populært i Harstad
Med en overordnet tilfredshet på 4.7 poeng, er lærerstudiet i Harstad det nest mest populære studiet ved fakultetet som har ansvaret for lærerutdanningene ved UiT.
– Dette er veldig gledelig og viser at slike fleksible studiemodeller kan virke veldig godt, sier Kari-Anne Sæther, studieprogramleder ved grunnskolelærerutdanningen.
Som et ledd i å utdanne flere lærere til landsdelen, ble det høsten 2022 startet opp en ny og fleksibel form for lærerutdanning ved UiT.
Det er et fulltidsstudium, men studiemodellen kombinerer samlinger, digital undervisning, lokale arbeidsgrupper, individuelt arbeid og praksis, og er lagt opp slik at flere kan utdanne seg der de bor.
I samarbeid med kommunene Harstad, Senja og Narvik ble det lagt opp til opptak ett sted av gangen, med oppstart i Harstad i 2022, Finnsnes i 2023 og høsten 2024 starter utdanningen opp i Narvik.
Det er maks 30 studenter pr. kull og studentene går alle sine fem år der de blir tatt opp.
Nøkkelen til suksess
Sæther mener det ikke er tilfeldig at de får gode resultater.
– Noe av grunnen til at det fungerer, er at det er engasjerte faglærere som ønsker å utvikle undervisningen, vi gjør det sammen på tvers av fag og vi gjør det sammen med studentene, forklarer Sæther.
Hun forklarer at de også har jevnlige evalueringer hvor studentene involveres.
Denne studiemodellen er ny, og det er derfor viktig å jobbe grundig for å utvikle den.
– Da vi startet denne utdanningen så etablerte vi også et utviklingsprosjekt knyttet til det som heter studentaktiv læring for fleksible studier. Sammen med prosjektleder Stig Misund så jobber vi for å bygge en studiemodell som skal treffe de som ønsker et studium som gjør at de kan bli boende der de bor, forklarer Sæther.
Møtes jevnlig digitalt
– Jeg har ventet på at vi skulle få et slikt studium i Harstad. For de som er etablert og vil bo i Harstad, så er dette suverent, sier student Hege Kristiansen Bustos.
Kortnytt fra UiT Norges arktiske universitet, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
-
Hørelæredidaktikk - master
Varighet: 2 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning i musikk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Nordisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Pedagogikk - bachelor
Varighet: 3 År -
Spesialpedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Pedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Logopedi - master
Varighet: 4 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master
Varighet: 5 År -
Barnehagelærer - bachelor
Varighet: 3 År -
Barnehagelærer - bachelor (samlingsbasert)
Varighet: 3 År -
Barnevern - bachelor
Varighet: 3 År -
Barnehagelærer - bachelor (samlingsbasert)
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfaglærere - årsstudium (deltid)
Varighet: 2 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning for trinn 8-13 - årsstudium (deltid)
Varighet: 2 År -
Vernepleie - bachelor
Varighet: 3 År -
Barnevern - bachelor
Varighet: 3 År -
Vernepleie - bachelor (deltid, samlingsbasert)
Varighet: 4 År -
Spesialpedagogikk - bachelor
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master
Varighet: 5 År -
Pedagogikk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Ferdigstilling av påbegynt lærerutdanning 1.-7. trinn
Varighet: 4 År -
Ferdigstilling av påbegynt lærerutdanning 5.-10. trinn
Varighet: 4 År -
Instrumentaldidaktikk - master
Varighet: 2 År -
Utdanningsledelse - master
Varighet: 4 År -
Lektor i realfag trinn 8-13 - master
Varighet: 5 År -
Lektor i språk og samfunnsfag trinn 8-13 - master
Varighet: 5 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Videreutdanning for lærere, barnehagelærere og utdanningsledere
Varighet: -
Organisasjon og ledelse for offentlig sektor - erfaringsbasert master
Varighet: 3 År -
Realfagskurs
Varighet: 1 Semestre -
Bevegelige bilder - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, datafag - bachelor
Varighet: 3 År -
Computer Science - master
Varighet: 2 År