Startskudd for nytt samarbeid

Det nye samarbeidet mellom TIFF, UiT, Samskipnaden og Studentparlamentet ble feiret med gnistrende utekino 21. november. Studentenes mentale helse og trivsel spiller hovedrollen i dette fireparts-samarbeidet.

Nordlys over universitetsområdet hvor det vises utekino.
NORDLYS OVER SOLPLASSEN: Over to hundre møtte opp til gratis mat og utekino tirsdag 21. november på UiT Tromsø. Foto: Oddleif Larsen / UiT
Portrettbilde av Østerbøl , Roy-Morten
Østerbøl , Roy-Morten roy.m.osterbol@uit.no
Publisert: 29.11.23 10:26 Oppdatert: 29.11.23 11:21
Helse og velferd Idrett og friluftsliv Kunst og kultur Om UiT Samfunn og demokrati Studentliv / Studier

På tross av et vinterkledd UiT Tromsø med fem minusgrader og frisk Balsfjordvind, kom over 200 studenter for gratis mat og friluftsfilm på Solplassen. På menyen sto kylling- og vegetarwraps, søtpotetsuppe med chili og varm solbærtoddy, samt Oscar-vinneren Everything Everywhere All at Once. Alt av reinskinn, varme pledd og saccosekker ble tatt i bruk denne minneverdige filmkvelden, som naturligvis ble innhyllet av stemningsfullt nordlys.

Kino mot ensomhet

Selv om flertallet av studentene har det bra, er det mange som har utfordringer. Dette har gjennom flere år blitt dokumentert gjennom den nasjonale Studentenes Helse- og Trivselsundersøkelse (SHoT). Et godt samarbeid mellom UiT, Samskipnaden og studentene, med vekt på studentenes helse og trivsel, har resultert i mange sosiale aktiviteter og møtepunkter. Nå kobles kultur sterkere på dette i et tettere partnerskap med Tromsø Internasjonale filmfestival (TIFF).

Portrettbilde av kvinne.
Kathrine Tveiterås er prorektor for utdanning ved UiT. Foto: Foto: Jørn Berger Nyvoll / UiT

– De som går på kino og teater har ofte lavere risiko for depresjon, og nyere forsking sier at film kan redusere stress. Derfor ser vi på dette nye samarbeidet som en perfekt mulighet for å tilby både kultur og fellesskap til våre studenter, sier prorektor for utdanning ved UiT, Kathrine Tveiterås.

Les mer her:

Seks personer ønsker velkommen til utekino på universitetsområde.

ØNSKET VELKOMMEN TIL UTEKINO: Jonas Dahlberg Toft (leder for Studentparlamentet), Marcela Douglas Aranibar (instituttleder i CPS), Elin Bang Tverfjeld (konst. Direktør Samskipnaden), Lena Aarekol (direktør UMAK), Bente Bjørkly Høiseth (leder i Samskipnaden) og Lisa Hoen (festivalsjef i TiFF). Foto: Oddleif Larsen / UiT

Mer faglig samarbeid

Med det nye samarbeidet vil TIFF og universitet fremover jobbe mer faglig sammen. Dette gjelder blant annet for Senter for fredsstudier (CPS) og Den norske fredsfilmprisen.

Portrettbilde av kvinne.
Marcela D. Aranibar er instituttleder i CPS. Foto: Privat

– Film har et stort potensial for å skape refleksjon og dialog. Det gir mulighet til å forstå ulike ståsteder, og perspektiver noe som vil være spesielt viktig i konflikt, sier Marcela Douglas Aranibar, instituttleder CPS, og ansvarlig for den faglige oppfølgingen av UiTs bidrag inn i festivalen. Hun legger til at gjennom Studentparlamentet vil studentene ha en tydeligere rolle inn mot TIFF og Fredsfilmprisen.

– Vi synes det er flott at det tilgjengeliggjøres et kulturtilbud for studenter. Kultur skaper en følelse av fellesskap, selv om man skulle dra på et arrangement alene, sier Jonas Toft, leder for Studentparlamentet.

Velferd og opplevelser

For studentene vil fireparts-samarbeidet blant annet bety flere gratisbilletter til filmfestivalen.

– Vårt samfunnsoppdrag er nettopp å ta oss av studentenes velferdsbehov. Vi er svært fornøyde med at fireparts-samarbeidet som formidles gjennom appen Samskipnaden, skaper enda flere felles opplevelser for studentene, sier konstituert administrerende direktør i Samskipnaden, Elin Bang Tverfjeld.

Billetter til ansatte vil ivaretas gjennom egne ordninger for filmfestivalen, dette gjelder også for studenter som går på relevante film- og fagmiljø. TIFF vil stå for alkoholfrie arrangement under Debut-uka ved UiT Tromsø på høsten. I tillegg vil filmfestivalen opprettholde og utvide studentfilmvisninger ved øvrige campus under TIFF-uken, samt arrangere ansattvisning.

Utdeling av varm drikke til studenter før utekino.
SOLBÆRTODDY TIL FRILUFTSFILM: Varm drikke og mat var populært under utekinoen, som markerte et nytt fireparts-samarbeid med Tromsø Internasjonale Filmfestival. Foto: Oddleif Larsen / UiT

Kortnytt fra
Østerbøl , Roy-Morten roy.m.osterbol@uit.no