UiT-studenter «løser» lokale utfordringer
Studenter ved UiT i Alta fikk forleden prøve seg som problemløsere i et prosjekt hvor Visit Alta, Alta kommune og UiT samarbeider om å finne de beste opplevelsene for tilreisende turister
Direktør Katja Pettersen fra Visit Alta AS var en stor inspirasjonskilde for studentene som hadde en rekke aktuelle spørsmål til reiselivsdirektøren. Aktuelle problemstillinger for hele kurset til studentene er en offentlig utredning (NOU) om turisme, om det grønne skiftet og arbeidet med sertifisering av Alta-regionen som en bærekraftig reislivsdestinasjon. Fra regjeringens side er bærekraftig reiseliv definert slik: Bærekraftige reisemål har fokus på å ivareta natur, kultur og miljø, styrke de sosiale verdiene og styrke økonomisk levedyktighet.
Hvilke utfordringer må løses?
UiTs Institutt for reiseliv og nordlige studier lever i beste velgående, selv om frykten for å bli lagt ned er overhengende. Denne uka har nærmere 35 studenter fra de to ulike retningene «bachelor of northern studies» og «Arctic adventure tourism» vært samlet ved UiT i Alta. Der har de fått helt konkrete arbeidsoppgaver knyttet til utfordringer som reiselivsdestinasjoner må forholde seg til. Studentene fikk oppgaver knyttet til både hva en vert skal gjøre og hvordan en gjest kan gjøre sitt for et vellykket besøk.
Spesielt besøk i Máze
Direktør for Visit Alta, Katja Pettersen, engasjerte studentene med sitt innlegg om hva slags reisemål Alta kan bli, eller skal være. De UiT-ansatte universitetslektorene Per Kåre Jakobsen og Peter Haugseth ledet undervisningen, mens forsker Gaute Emil Svensson fulgte seminaret fra hjemmekontor grunnet helt fersk koronasmitte.
Under en ekskursjon til Cavco Safari i Máze fikk studentene to særlig spesielle opplevelser foruten å lære om reiselivsbedriften i bygda. På kafeen knyttet til Oves varesenter AS fikk studentene servert en spontanjoik av en av bygdas eldre damer og de franske studentene traff NATO-soldater fra eget land som besøkte Finnmark for å planlegge en større militærøvelse neste år.
Mange ulike utfordringer
Katja Pettersen i Visit Alta trakk frem de mange utfordringene knyttet il hva en destinasjon skal være. Skal Alta for eksempel være et foretrukket reisemål og en cruisedestinasjon. Har reiselivsindustrien i Finnmark en for stor avhengighet av cruiseturister eller hvordan skal man måle avhengigheten for opplevelsesbdriftene «på land». Studentene fikk oppgaver knyttet til hvilken type infrastruktur som mangler for å gi cruiseturistene en maksimal opplevelse – og hvordan kan man oppdra turistene til å «oppføre seg pent» når de er gjester i Arktis?
Den lokale verdiskapingen
Skal man skape lokal verdi må man også drøfte hvorvidt cruiseselskapene skal få frislipp på bruk av eget utstyr, eller om man vil «tvinge» operatørene inn i et system der bare lokale firma eksempelvis får leie ut sykler. Gjennom sommeren har en rekke av cruiseskipene utstyrt sine seilende gjester med sykler som de har benyttet til interntrafikk i Alta, mellom Unesco-museet for steinkunst og handelssentrene i Alta sentrum. En av gruppene av studenter fikk også i oppgave å vurdere hva som skulle være årsaken til å velge et høstcruise – enn si et vintercruise?
Kortnytt fra Institutt for reiseliv og nordlige studier, Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
-
Fiskeri- og havbruksvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Fiskeri- og havbruksvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Akvamedisin - master
Varighet: 5 År -
Peace and Conflict Transformation - master
Varighet: 2 År -
Computer Science - master
Varighet: 2 År -
Geosciences - master
Varighet: 2 År -
Biologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Nordisk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Historie - årsstudium
Varighet: 1 År -
Engelsk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Arkeologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, datamaskinsystemer - bachelor
Varighet: 3 År -
Informatikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Allmenn litteraturvitenskap - årsstudium
Varighet: 1 År -
Geologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Farmasi - master
Varighet: 2 År -
Romfysikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Klima og miljøovervåkning, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Bærekraftig teknologi, ingeniør - bachelor
Varighet: 3 År -
Filosofi - master
Varighet: 2 År -
Anvendt fysikk og matematikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Arctic Nature Guide - one year programme
Varighet: 1 År -
Northern Studies - bachelor
Varighet: 3 År -
Arktisk friluftsliv og naturguiding - bachelor
Varighet: 3 År -
Arktisk friluftsliv - årsstudium
Varighet: 1 År -
Arctic Adventure Tourism - bachelor
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Kunsthistorie - nettbasert førstesemesterstudium
Varighet: 1 Semestre -
Governance and Entrepreneurship in Northern and Indigenous Areas - master
Varighet: 4 År -
Samfunnsplanlegging - nettbasert førstesemesterstudium
Varighet: 1 Semestre -
Internasjonal beredskap (samlingsbasert) - bachelor
Varighet: 3 År -
Landskapsarkitektur - master
Varighet: 5 År -
Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master
Varighet: 5 År -
Environmental Law - master
Varighet: 2 År -
Ph.d.-program i humaniora og samfunnsvitenskap
Varighet: 3 År -
Nordic Urban Planning - master
Varighet: 2 År -
Samfunnsøkonomi med datavitenskap - master
Varighet: 2 År -
Luftfartsvitenskap - master
Varighet: 3 År -
PhD Programme in Science
Varighet: 3 År -
PhD programme in Nautical Operations
Varighet: 3 År -
Lektor i språk og samfunnsfag trinn 8-13 - master
Varighet: 5 År -
Matematiske realfag - bachelor
Varighet: 3 År -
Havteknologi, ingeniør - bachelor (ordinær, y-vei)
Varighet: 3 År -
Landscape Architecture - master
Varighet: 2 År -
Contemporary Issues in Risk and Crisis Management - master
Varighet: 2 År -
Informatikk, datafag - bachelor
Varighet: 3 År -
Computer Science - master
Varighet: 2 År -
Fornybar energi, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Økonomi og administrasjon - bachelor
Varighet: 3 År -
Økonomi og administrasjon, siviløkonom - master
Varighet: 2 År