Minneord for Rolf Seljelid

Minneord: Rolf Seljelid døde 14. juni, 89 år gammel.

Portrett
Rolf Seljelid ble 89 år. Foto: Privat
Portrettbilde av Rolland, Tomas
Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver
Publisert: 19.06.23 13:29 Oppdatert: 19.06.23 13:36
Helse og velferd

Han vokste opp i Levanger, ble cand. med. i Bergen i 1959, dr.med. i Stockholm i 1966 og spesialist i patologi i 1967. Etter noen år som spesiallege ved Radiumhospitalet og visiting scientist ved Rockefeller Institute i New York var han fra 1971 professor i morfologi ved Universitetet i Tromsø, en stilling han hadde til han gikk av med pensjon i 2004.

Rolf hadde et brennende engasjement for forskning av ypperste kvalitet. I 1993 kom han med en kraftsalve som ble starten på elitesatsingen i norsk forskning, vokst ut av egne erfaringer fra eliteuniversiteter i USA og Sverige. Spørsmålet hans var: Hvorfor tar vi ikke mål av oss til en Nobelpris, like gjerne som en olympisk gullmedalje?  Med støtte fra Forskningsrådet fikk han etablert Toppforskningsprogrammet, som ble forløperen til Yngre fremragende forskere YFF og Senter for fremragende forskning SFF.

Rolfs egen forskning har gitt viktige bidrag til å forstå celler i immunsystemet.  Som forskningsveileder stimulerte han sine studenter til å inkludere både basal-biologiske og anvendbare aspekter. Han hadde et rikt nettverk av forskere i og utenfor Norge og har spilt en betydelig rolle i å sette miljøet i Tromsø på det internasjonale forskningskartet.

Rolfs interesser var vide og omfattet bl.a. filosofi, matematikk og almen naturvitenskap. Som foredragsholder, radiokåsør og lørdagskronikør i «Nordlys» bidro han sterkt til å bygge bro mellom universitetet og befolkningen i Tromsø by.

Med Rolfs død er nok en av pionerne ved etableringen av Universitetet i Tromsø borte. Vi minnes ham som et rikt menneske og en god venn.

Bård Smedsrød, Jarle Aarbakke, Knut Rasmussen og Helge Stalsberg

Kortnytt fra Det helsevitenskapelige fakultet