Ikke studenter lengre – nå er de lærere
Nå blir dere en del av laget rundt barnet. Det sa instituttleder for ILP, institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT, Siw Skrøvseth.
![mastere lærerutdanninga](https://uit.no/Content/814507/cache=20230706123348/transformation=kompJpgHighTommy/MASTERE%20L%C3%86RERUTDANNINGA.jpg)
Instituttlederen ønsket masterstudenene velkommen til seminaret der hun fastslo at studentene nå står på et vippepunkt - og ikke lenger er studenter, men lærere. Skrøvseth sa at dagen i dag gir dem muligheten til å vise fram den kompetansen de har fått med seg.
![ILP Master Siw Skrøvseth.jpg instituttleder lærerutdanning](/Content/814508/cache=1686135854000/ILP%20Master%20Siw%20Skr%C3%B8vseth.jpg)
– I dag har dere fått førerkortet og fra nå av skal dere øvelseskjøre alene. Selv om det ute i skolene kalles noe annet enn FoU-kompetanse, så har dere med dere den kompetansen og den skal gjøre dere i stand til å formidle til elevene, sa instituttlederen.
Rektor Jan Ivar Knutsen fra Elvebakken skole i Alta som er såkalt universitetsskole, slo fast at han kjente de aller fleste av masterstudentene som på en aller annen måte i praksisperioden eller på annen måte hadde vært innom Elvebakken skole,
– Jeg vet at de fleste av dere også allerede fått dere jobb - og hvis det skulle være slik at noen av dere ikke har fått jobb, så vær så snill å si fra, sa Knutsen til latter fra salen.
Deretter ble oppgavene presentert for publikum i denne rekkefølgen:
Anna Lovise Meli: English as a third language in the Sámi multilingual classroom
Presentasjoner fra masterstudenter i spesialpedagogikk:
De to studentene fra spesialpedagogikk var:
Marlene Gundersen: Elever med stort læringspotensial – hvordan er det i skolen?
Mariell Karlsen: Når tilbaketrukket atferd går på bekostning av læring og utvikling
Deretter:
Emilie Kristensen og Connie Vuolab: Læreren som ble koko - En kvalitativ studie av hvordan et utvalg norsklærere bruker estetiske arbeidsmetoder i undervisningen
Lea Marie Mikkelsdatter Lund og Marie Gamst Enoksen: Skolemiljø og undervisning som revitaliserer, øker kunnskap og inkluderer urfolket
Ketil Ingebrigtsen: Hvordan kan profesjonelle læringsfellesskap basert på Lesson Study og Building Thinking Classrooms in Mathematics bidra til å forbedre undervisningskvaliteten i norskundervisningen i grunnskolen?
Ida Christin Hermansen: Virkelighetsnær og realistisk matematikk
Isabella Hyo Jeong Kim og Henriette Emilie Johansen: Sammenhengen mellom Campus Diskusjon og undersøkende tilnærming til matematikk
Kristin B Kvammen og Kaisa N Sundelin: Elevens møte med matematiske problemer
Dag Martin Berg: Å bruke variabler i programmering i matematikk
En observasjons- og intervjustudie om variabler i tekstbasert og visuell programmering
Lisa Broks Mikko: Identifiserte storylines i nyutdannede læreres erfaringer med tilpasset opplæring i matematikk
Alice Irene R Ruud: Begrepsformidling i digitale læreverk
Hege Christin Bjørkmann: Alternative læringsarenaer, kritisk tenking og kunnskap om bærekraftig forvaltning i naturfag
Kortnytt fra Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
-
Master of Philosophy in Visual Anthropology
Varighet: 2 År -
Arkeologi - master
Varighet: 2 År -
Hørelæredidaktikk - master
Varighet: 2 År -
Praktisk-pedagogisk utdanning i musikk - årsstudium
Varighet: 1 År -
Peace and Conflict Transformation - master
Varighet: 2 År -
Indigenous Studies - master
Varighet: 2 År -
Geosciences - master
Varighet: 2 År -
Biology - master
Varighet: 2 År -
Technology and Safety in the High North - master
Varighet: 2 År -
Law of the Sea - master
Varighet: 3 Semestre -
Biologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Pedagogikk - bachelor
Varighet: 3 År -
Arkeologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Spesialpedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Pedagogikk - master
Varighet: 2 År -
Religionsvitenskap - bachelor
Varighet: 3 År -
Likestilling og kjønn - årsstudium
Varighet: 1 År -
Historie - bachelor
Varighet: 3 År -
Religionsvitenskap - master
Varighet: 2 År -
Geologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Kjemi - bachelor
Varighet: 3 År -
Logopedi - master
Varighet: 4 År -
Samfunnssikkerhet og miljø - bachelor
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn - master
Varighet: 5 År -
Russlandsstudier - bachelor
Varighet: 3 År -
Grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn - master
Varighet: 5 År -
Samfunnssikkerhet - master
Varighet: 2 År -
Kunst - bachelor
Varighet: 3 År -
Nordsamisk fra begynnernivå - årsstudium
Varighet: 1 År -
Kunsthistorie - master
Varighet: 2 År -
Religionsvitenskap - årsstudium
Varighet: 1 År -
Romfysikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Klima og miljøovervåkning, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Sosialantropologi - bachelor
Varighet: 3 År -
Historie - master
Varighet: 2 År -
Russlandsstudier - master
Varighet: 2 År -
Nordsamisk på morsmålsnivå - årsstudium
Varighet: 1 År -
Barnehagelærer - bachelor
Varighet: 3 År -
Anvendt fysikk og matematikk, sivilingeniør - master
Varighet: 5 År -
Barnevernsarbeid - master
Varighet: 2 År -
Forfatterstudium 2 - årsstudium
Varighet: 1 År -
Barnehagelærer (samlingsbasert) - bachelor
Varighet: 3 År -
Organisasjon og ledelse for offentlig sektor - erfaringsbasert master
Varighet: 3 År -
Fine Art - master
Varighet: 2 År -
Barnevern - bachelor
Varighet: 3 År -
Barnehagelærer (samlingsbasert) - bachelor
Varighet: 3 År -
Arctic Nature Guide - one year programme
Varighet: 1 År -
Northern Studies - bachelor
Varighet: 3 År -
Tourism Studies - master
Varighet: 2 År -
Sosialt arbeid - bachelor
Varighet: 3 År