Fusjonskraft – den ultimate kilden til ren energi

Fusjonskraft kan være en mulighet innen ti år. Professor ved UiT, Odd Erik Garcia, forteller i Lørdagsuniversitet 1. april hva fusjonskraft egentlig er og hvor store de fremtidige mulighetene er med en slik energikilde.

Innsiden av fusjonsreaktoren JET i Oxfordshire, Storbritannia.
Innsiden av fusjonsreaktoren JET i Oxfordshire, Storbritannia. Foto: EUROfusion
Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Konstituert kommunikasjonssjef (til 1. september 2024), seniorrådgiver og faggruppeleder, formidling
Publisert: 31.03.23 10:57 Oppdatert: 31.03.23 11:02
Naturvitenskap Samfunn og demokrati Teknologi

Sola vår og alle andre stjerner i universet får sin energi fra kjernereaksjoner hvor hydrogen fusjonerer til helium. Det foregår et storstilt internasjonalt forskningsprosjekt for å utnytte slike prosesser til bærekraftig produksjon av elektrisk energi, i så store mengder at den vil komme menneskeheten til gode i flere årtusen fremover.

Lørdag 1. april holder professor i fysikk ved UiT og leder av forskningssenteret DYNAMO, Odd Erik Garcia, foredrag på Lørdagsuniversitetet. Garcia gir en en presentasjon av hvor den internasjonale forskningen står, hva som er utsiktene for nye testreaktorer under konstruksjon, og hvilke aktiviteter og satsninger vi har i Norge.

Sted: Rødbanken, Festsalen i 4. etasje, Tromsø sentrum
Tid: Lørdag 1. april kl. 13

Les gjerne også:

Kortnytt fra Fakultet for naturvitenskap og teknologi, Institutt for fysikk og teknologi