Ny direktør på Helsefak snart på plass

Hun er opprinnelig fra Tromsdalen, har jobbet på universitetet i snart 30 år, og bruker fritiden på å sy klær. Rett over påske er det Helsefak for alle pengene for Heidi Adolfsen.

Heidi Adolfsen
Heidi Adolfsen Foto: Rune Nordgård Andreassen
Portrettbilde av Andreassen, Rune Nordgård
Andreassen, Rune Nordgård rune.n.andreassen@uit.no Faggruppeleder og seniorrådgiver for kommunikasjon, formidling og studentrekruttering ved Helsefakultetet.
Publisert: 23.03.23 12:40 Oppdatert: 29.03.23 09:00
Helse og velferd

Heidi Adolfsen begynte å jobbe på universitetet i 1995, da som undervisningskonsulent for seksjon for samfunnsplanlegging og lokalsamfunnsforskning og seksjon for statsvitenskap. Siden har hun jobbet på flere nivåer i universitetsorganisasjonen, de siste åra på nivå 1, som direktør for forskning, utdanning og formidling.

11. april pakker hun imidlertid ned sakene sine på administrasjonsbygget, og vandrer over campus til MH2-bygget, hvor hun overtar stillingen som direktør ved Det helsevitenskaplige fakultet.

– På fellesnivået er man langt unna «der det skjer». Man er langt unna studentene og de ansatte, og der undervisning og forskning foregår. Det er det som trigger meg til å komme til fakultetsnivået.

Utfordrende for alle

– Men du starter i en kritisk tid for helsefakultetet, hvor økonomien er under press, og studieporteføljen skal endres. Hvordan blir det?

– Det er jo en kritisk tid for hele universitetet. Helsefakultetet har helt klart utfordringer, men det gjelder alle. Vi vet ennå ikke hvor utfordringene blir størst, så dette må vi jobbe med sammen, sier Adolfsen. Hun viser også til at Ola Morten Moe, minister for høyere utdanning, allerede er i gang med en storstilt oppussing av hele sektoren.

Samtidig lover Heidi Adolfsen å ta de ansatte ved Helsefak med på råd i den videre prossessen.

- De ansatte skal få være med på å diskutere de problemstillingene vi står overfor, og være med å forme hvor vi skal hen.

– Hvordan skal du ellers bli kjent med fakultetet og de som jobber der?

– Jeg må jo snakke med folk, og har ikke tenkt å sitte på kontoret i lunsjen. Det blir nok å starte med administrasjonen og institituttlederne. Men jeg vil også ta en kopp kaffe med de ansatte, om de ber om det.

Syr bunader

– Hva gjør den påtroppende direktøren for å koble av, da?

– Jeg er heldig som har mange hobbyer. Nå vil deler av fritida bli brukt på å sette seg inn i den nye jobben. Men ellers liker jeg å gå på tur, og så har jeg en stor lidenskap i det å sy. Det er viktig å ha noe å koble av med.

– Hva er det du syr på nå?

– Jeg har noen bunadsprosjekt til familien som skal gjøres ferdig!

Kortnytt fra Seksjon for forskning, utdanning og formidling Helsefak, Det helsevitenskapelige fakultet