Togkonduktørers voldsbruk og sex for funksjonshemmede

Fersk episode av Juss & Jåss!

Tegning av personer som krangler på et tog.
Til illustrasjon. Foto: Dall-E 2
Portrettbilde av Sollid, Sondre
Sollid, Sondre sondre.sollid@uit.no Studentansatt
Publisert: 02.03.23 15:07 Oppdatert: 02.03.23 15:11
Lov og rett Samfunn og demokrati

Gunnar presenterer en dom om togkonduktørers tilbakeholdsrett, og retten til å forsvare seg mot denne. Dette er også et spørsmål om når nødrett anvendes og når den overskrides. Gjesten er Ola Røyset som snakker om seksualitet for funksjonshemmede. Vi prater om masturbasjon, bruk av assistenter og hjelpemiddel. Er jussen et hinder for dette? Er det praktiseringen eller jussen?

Juss&Jåss er en podcast som lages av Marius Storvik og Gunnar Eriksen, henholdsvis førsteamanuensis og professor i rettsvitenskap ved UiT. Deres mål er å gi vanlige folk et innblikk i jussens verden, samt at praktikere kan holde seg oppdatert på rettsutviklingen og at ny forskning kan presenteres på et forståelig språk.

Kortnytt fra Det juridiske fakultet
Sollid, Sondre sondre.sollid@uit.no Studentansatt