Studentene kåret Hilde til beste formidler

Vi gratulerer universitetslektor Hilde Henriksen som vinner av Studentenes pedagogikkærespris (SPÆP) 2023 ved UiT i Narvik!

Syv personer smiler til kamera foran menneskemengde
Madelen Garnes (tv), leder av campustinget, sammen med seks av de syv nominerte: Frode Benjaminsen, Ståle Herving, prisvinner Hilde Henriksen, Arne Lakså, Håkon Haugerud og Jostein Starbo. Annette Fossli Brustad var dessverre ikke til stede under utdelingen. Foto: Espen Viklem Eidum
Portrettbilde av Eidum, Espen Viklem
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 22.02.23 14:50 Oppdatert: 22.02.23 14:56
Om UiT Pedagogikk Studentliv / Studier

Den tradisjonsrike og høythengende prisen ble onsdag delt ut for 20. gang.

Studentenes pedagogikkærespris (SPÆP) tildeles en faglærer, foreleser eller veileder på campus Narvik som har gjort seg bemerket blant studentene. Eller som det heter i statuttene:

"Æresprisen er ment å framheve det faktum at god formidlingsevne – og ikke bare foreleserens rent faglige kvalifikasjon – er avgjørende for utbyttet av undervisningen. Det er ikke antall stemmer som gir en vinner, men begrunnelsen for hvorfor en synes sin kandidat er verdig prisen."

Gir det lille ekstra

Når det gjelder prisvinneren, som til daglig er å finne ved Institutt for elektroteknologi ved Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, heter det blant annet i studentnominasjonen:

"Hun tar seg god tid til å demonstrere og forklare forelesningene nøye. Studentene opplever henne som rolig og behersket, noe som hjelper på fokus. Hun har også ordnet egne relevante oppgavehefter, og i tillegg tilrettelegger hun for hver enkelt student om det skulle vise seg å være behov. Altså gir hun det lille ekstra for at en ellers hard studenthverdag blir litt lettere!"

Solide begrunnelser

Prisvinneren mottok både blomster og diplom pluss en unik statuett laget av Smeden i Sund.

Prisen ble delt ut av Madelen Garnes, leder for Campustinget i Narvik. Hun hadde i alt syv nominerte på lista og understreket at studentene hadde levert solide begrunnelser for samtlige syv.

Kortnytt fra Fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi
Eidum, Espen Viklem espen.eidum@uit.no Kommunikasjonsrådgiver