Vitenuka med smell, flammer og datakraft

Mer enn 1030 elever deltok under UiT i Alta sitt arrangement Vitenuka. Den har i år 10-årsjubileum, og Mona Kvivesen fra UiT og Marianne Kjeldsberg ved Nordnorsk vitensenter foretok den offisielle åpningen, med flammer og ballongsmell.

fysikk gass flammer
REALFAGENE: Vitenuka 2023 ved UiT campus Alta bød på eksperimenter og spenning for mer enn 1000 elever. Foto: Magne Kveseth/UiT
Publisert: 17.02.23 13:55 Oppdatert: 17.02.23 15:31
Arktis Bærekraft Energi Historie Naturvitenskap Om UiT Pedagogikk Teknologi

Ungene var med fra første stund under åpningsarrangementet og talte ned fra 10 til null før ballongene ble sluppet.

Vitenuka 2023 markerte 10-årsjubileet for dette arrangementet som ble startet av Mona Kvivesen og Geir Kristoffersen med formål å øke interessen for realfagene. Mona Kvivesen sier det har vært svært spennende å arbeide med prosjektet som denne uka hadde mer enn 1000 elever på besøk innom campus Alta og de ulike forskningsstasjonene og forelesningstimene tilpasset elever i grunnskolen.

elever data viasenter
LETER ETTER HISTORIE: Her er elever i gang med å finne frem i hjemmet til Roald Amundsen - og Mona Kvivesen stikker innom Via-senteret ved UiT for å se hva elevene jobber med. Foto: Magne Kveseth/UiT

– Vitenuka 2023 er nå historie, forteller hovedansvarlig for arrangementet ved UiT campus Alta, universitetslektor i realfagsdidaktikk, Mona Kvivesen.

Hun har sammen med Newton Alta og Nordnorsk vitensenter, Laksens hus og Visualiseringssenteret ved UiT gjennomført et tettpakket program der fokus har vært på tidlig algebra og prealgebra, kodekraft, lampeverksted, bærekraft, utforskning av kjemiske reaksjoner, samt eget tema for å oppleve og utforske fisk. I tillegg har det vært et opplegg for barnehagene hvor de har fått lære om sola, stjernene og månen.

fisk innvoller lever
SLIK BLIR FISKENE FLERE: Forsker og underviser Marianne Isaksen lærer ungene fra Elvebakken skole om hvordan fisken får barn - og hvilken fisk som er gutt og jente. Foto: Magne Kveseth/UiT

Kortnytt fra Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning, Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
Vi anbefaler