UiT gjorde stas på sykepleierne i Alta

Viserektor Bente Haug ved UiT skrøt av studentene som hadde gjennomført sykepleierstudiet midt i en pandemi. Den slo hun fast har krevd mye av alle.

Sykepleiere ferdige som studenter
ALLEREDE I JOBB: Klassens representanter, Katja Vedel (t.v.) og May-Lene Larsen er begge allerede i full jobb - og de hadde bare lovord å komme med om lærerne i utdanningen, klassekameratene og samarbeidet mellom kommuner og UiT. Foto: Magne Kveseth
Portrettbilde av Kveseth, Magne
Kveseth, Magne magne.kveseth@uit.no Kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 19.12.22 09:38 Oppdatert: 19.12.22 10:54
Arktis Helse og velferd Om UiT Studentliv / Studier

– At dere har fått en bachelorgrad i sykepleie nå, betyr at dere har vært sterke, målbevisste og motiverte, sa viserektor Haug da UiT markerte at det såkalte kull 2019 av sykepleiere ble feiret ved UiT i Alta torsdag 15. desember.

Fra studenter til fagfolk

Det var viserektor Bente Haug som åpnet ballet, presenterte programmet og introduserte musikeren Petter Carlsen som bidro med sine to låter Contradictions og Home.

Fagansvarlige Per Gunnar Arnesen takket for innsatsen til studentene som nå kan kalle seg sykepleiere. Han slo fast at når denne dagen kom, var alle frustrasjoner glemt.

– Nu kalle æ dokker førr sykepleiera, sa han.

Haug understreket at sykepleierutdanninga i Alta er kommet for å bli – og hun nevnte særlig samarbeidet mellom UiT og Alta kommune. Både visualiseringsrommet og det såkalte Smarthuset hvor ny velferdsteknologi blir utviklet er viktige krysningspunkt for samarbeidet.

viserktor Bente Haug
VIKTIG TILBUD: Viserektor Bente Haug ved UiT slo fast at man nå får viktige utdanninger ved alle campus. Foto: Magne Kveset

Viktige fag overalt

Haug slo fast at UiT nå kan tilby viktige fag ved alle campus og hun roste lærerkreftene ved Instituttet for helse- og omsorgsfag som har sikret gjennomføringen av utdanningen. Haug sa hun håpet flere ville komme tilbake til UiT etter en tid i yrkeslivet for å ta mastergrad og doktorgrader.

– Et universitet skal gi forskningsbasert utdanning og spesielt innen profesjonsfag som sykepleie, er det viktig at sykepleiere selv kan drive med forskning. Særlig viktig er dette for oss i Nord-Norge og i Finnmark hvor vi har andre utfordringer gjennom store avstander, tøft klima, en flerkulturell befolkning og en demografi hvor befolkningen blir stadig eldre, sa Haug.

Rekordmange sykepleiere

Nina Emaus som er instituttleder ved helse- og omsorgsfag slo fast at UiT aldri før har uteksaminert så mange sykepleiere som i år.

– Pandemien til tross har dokker stått fjellstøtt, sa Emaus som også la vekt på samarbeidet mellom kommunene i regionen og UiT.

Emaus oppfordret de nyutdannede til å ta i bruk ny teknologi og slo fast at sykepleiere på verdensbasis er en verdsatt gruppe yrkesutøvere.

Anita Håkegård Pedersen takket på vegne av ordføreren i Alta kommune og delte ut et eksemplar av årets utgave av Altaboka til hver av studentene. Tema for årets bok er den historiske utviklingen av helsetilbudet i Finnmarks mest folkerike kommune. Helt til sist takket de to studentrepresentantene Katja Vedel og May-Lene Larsen lærerne og medstudentene for en fantastisk tid som studenter i kull 2019 ved UiT i Alta.

sykepleiere eksaminert ut i Alta
IKKE ALLE RAKK FREM: Dette er de ferske sykepleierne og lærerne deres - en rekke av kandidatene kom seg ikke til Alta på grunn av innstilte fly og andre transportutfordringer. Foto: Magne Kveseth

Kortnytt fra Institutt for helse- og omsorgsfag, Det helsevitenskapelige fakultet, Ledelse og administrasjon i Alta
Kveseth, Magne magne.kveseth@uit.no Kommunikasjonsrådgiver