Tromsøundersøkelsen feirer forskningsartikkel nr 1000

Siden oppstarten av Tromsøundersøkelsen i 1974, har det i år blitt publisert over 1000 forskningsartikler basert på data fra over 45 000 tromsøværinger. I tillegg er data utgangspunkt for nærmere 170 doktorgrader.

To smilende forskere
Anja Davis Norbye gratuleres av leder for Tromsøundersøkelsen Sameline Grimsgaard, og overrekkes blomster og en innrammet versjon av sin artikkel. Foto: Julie-Helene Dalan Sørensen
Publisert: 20.09.22 13:00 Oppdatert: 20.09.22 11:28
Helse og velferd

Smilende stipendiat
I dag markerer vi stipendiat Anja Davis Norbye, som har skrevet og publisert artikkel nr. 1000 i Tromsøundersøkelsen. Foto: Julie-Helene Dalan Sørensen

I dag markerer vi stipendiat Anja Davis Norbye, som har skrevet og publisert artikkel nr. 1000, sammen med Birgit Abelsen, Olav Helge Førde og hovedveileder Unni Ringberg.

Om kort tid vil Anja disputere for sin doktorgrad som har hatt helseangst som hovedtema.

Hennes artikkel kalt: “Health anxiety is an important driver of healthcare use», ser på sammenhengen mellom helseangst og bruken av helsetjenester, med utgangspunkt i data fra Tromsøundersøkelsen.

Vi spurte Anja Davis Norbye hva hun tenker om tiden som stipendiat ved UiT, Institutt for Samfunnsmedisin og om Tromsøundersøkelsen.

Det var vært den artigste jobben jeg noen gang har hatt! Jeg trodde det å ta en doktorgrad skulle bli en ensom affære – men tvert imot har jeg opplevd et godt og aktivt samhold mellom stipendiater, et spennende arbeidsmiljø og engasjerte kollegaer som alltid er tilgjengelige for en prat og diskusjon.

Hvorfor valgte du å bruke datamateriale fra Tromsøundersøkelsen i din forskning?

«Jeg valgte nok tematikken fremfor datamaterialet – temaet helseangst er noe jeg har vært opptatt av i mange år som fysioterapeut. At det ble utlyst en PhD-stilling om helseangst med data fra Tromsøundersøkelsen var derfor et lykketreff for meg. Jeg vil berømme de som valgte å inkludere temaet helseangst i den syvende Tromsøundersøkelsen - nå er Tromsøundersøkelsen blant de største befolkningsundersøkelsene som omhandler helseangst i verden, en gullgruve for videre forskning.»

Til slutt, hva er dine planer etter at du har disputert?

«Jeg har fått jobb på Institutt for helse- og omsorgsfag, på master i nevrologisk fysioterapi. Så nå skal jeg tilbake til mine «røtter» som fysioterapeut. Jeg gleder meg til nye utfordringer, og håper også det lar seg gjøre å fortsette forskningssamarbeid med Tromsøundersøkelsen!»

Vi ser frem til videre samarbeid med Anja og ønsker henne lykke med disputas og ny jobb!

Kortnytt fra Institutt for samfunnsmedisin