Bli med på et virtuelt tokt med "Kronprins Haakon"

Har du noen gang drømt om å seile inn i Arktis og delta på et forskningstokt? Har du noen gang lurt på hvordan R/V "Kronprins Haakon" ser ut innvendig? I forbindelse med AKMA-prosjektet kan du nå bli med, virtuelt.

Virtuelt tokt med "Kronprins Haakon"
Virtuelt tokt med "Kronprins Haakon" Foto: CAGE
Portrettbilde av Mortensen, Kai
Mortensen, Kai kai.mortensen@uit.no Rådgiver
Portrettbilde av Esteves, Mariana
Esteves, Mariana mariana.esteves@uit.no Prosjektkoordinator
Publisert: 09.03.22 14:38 Oppdatert: 10.03.22 09:34
Arktis Hav Teknologi

Da det første AKMA-toktet ble avlyst på grunn av pandemien, ble idèen om å laget et virtuelt (VR) tokt født.
Studenter og ansatte ved UiT, CAGE og fra AKMA-prosjektet gikk sammen om å filme og skape et undervisningsverktøy som gir et innblikk i livet om bord i skipet og forskningen som foregår der.

VR-toktet kan oppleves både med VR-headset, men også online i en nettleser. IG/CAGE har tilgjengelig 10 headsets som eksempelvis skoler kan få prøve, noe de fikk oppleve på Kongsbakken videregående skole under Forskningsdagene i fjor høst.

Leder for AKMA-prosjektet, prof. Giuliana Panieri, sier:
"Vi vet alle at ordentlige ekspedisjoner er unike, men den virtuelle kan brukes til undervisning, formidling, for å forberede deltakerne på å bli kjent med miljøet om bord, og for personer med funksjonshemminger som ellers ikke kunne ha blitt med på tokt."

Les mer om VR-toktet på sidene til CAGE

Lenke til THE AKMA VIRTUAL RESEARCH CRUISE