Meld deg på bioteknologidagen

Bioteknologidagen arrangeres i Tromsø 22. februar, og i år er temaet genteknologi og matproduksjon. Bør Norge unngå genmodifisering eller genredigering i matproduksjon?

Merer
Fisk som er genteknologisk endret på ulike måter for å vokse raskere, er godkjent for salg i enkelte land som Japan og Canada. Foto: Bioteknologirådet
Portrettbilde av Rolland, Tomas
Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver
Publisert: 01.02.22 19:03 Oppdatert: 02.02.22 12:15
Arktis Bærekraft Hav Naturvitenskap Teknologi

I 2021 ble flere nye matvarer endret med genteknologi godkjent for salg i butikker verden over. Blant annet kan den første genredigerte tomaten kjøpes i Japan, og produsenten hevder at den gir lavere blodtrykk og bedre søvn. Golden Rice, en genmodifisert ris som kan motvirke barnedød gjennom høyere innhold av vitamin A, ble godkjent for dyrkning på Filippinene. Fisk som er genteknologisk endret på ulike måter for å vokse raskere, er godkjent for salg i enkelte land som Japan og Canada.

Bør Norge unngå genmodifisering eller genredigering i matproduksjon? Under hvilke forutsetninger bør vi eventuelt åpne for matvarer og dyrefôr som er blitt til med disse metodene? Hva om de nye egenskapene gir et mer bærekraftig og klimatilpasset landbruk, eller mer helsebringende mat?

• Tidspunkt: 22. februar 2022. Kl. 16.30-18.00.
  • Sted: Aud 1, Teorifagsbygget, UiT. Møtet er gratis og åpent for alle.

Møtet strømmes - lenke sendes til de som melder seg på, samt at den legges ut på nettsiden til arrangementet samme dag.

Påmelding og mer informasjon

Fullt program og påmelding her.

Du møter:

• Anne Ingeborg Myhr, forskningsleder i genteknologi, miljø og samfunn, Norce
  • Jorunn Jørgensen, professor, Fiskerihøgskolen, UiT.
  • Kristin Børresen, direktør i Graminor.
  • Gunnar Wikmark, forsker, Norce
  • Torill Blix Bakkelund, ph.d. CRISPRsalmon.

Kortnytt fra Norges fiskerihøgskole, Det helsevitenskapelige fakultet, Institutt for medisinsk biologi, Fakultet for naturvitenskap og teknologi, Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi, Institutt for arktisk og marin biologi
Rolland, Tomas tomas.rolland@uit.no Strategisk seniorrådgiver