Kick-off for GeoPraksis

Tidligere denne måneden arrangerte Institutt for geovitenskap ved UiT, sammen med UiB og UiO en kick-off på Gardermoen, for det nasjonale praksisemnet GeoPraksis.

Konferansestart
Konferansestart Foto: iEarth
Portrettbilde av Mortensen, Kai
Mortensen, Kai kai.mortensen@uit.no Rådgiver
Publisert: 15.11.21 11:06 Oppdatert: 15.11.21 11:28
Naturvitenskap Studentliv / Studier

Kick-offen ble arrangert på Quality Airport Hotel Gardermoen 3. november. Dagen bestod av et todelt program, med innlegg fra et bredt spekter med representanter fra næringslivet, akademia og studenter, som skulle belyse arbeidslivspraksis fra ulike perspektiver og fremtidens samarbeid mellom arbeidslivet og akademia. Konferansier Kathrine Tveiterås, prorektor for utdanning ved UiT, ledet deltakerne gjennom de ulike innleggene, utfordret innlederne med spørsmål til de ulike tematikkene, og holdt den røde tråden gjennom hele programmet.

Programmet
Etter lunsj var neste punkt på programmet workshop. Her fikk deltakerne muligheten til å drøfte flere av tematikkene som ble presentert gjennom de ulike innleggene. Deltakerne kom frem til mange gode forslag og mulige løsninger med perspektiver fra næringslivet, akademia og studentene, som vil være viktig i den videre jobben med prosjektet.

F.v. Iver Martens (UiT), Kristian Bjelbøle Bakken (UiO), Johanne Sofie Lund (UiT) og Thea Krossøy (UiB). Foto: Oda Bjørnsdatter/UiT

Prosjektgruppen var svært fornøyd med gjennomføringen av kick-offen, og ser frem til det videre arbeidet. Våren 2022 kjøres emnet GeoPraksis for første gang som et nasjonalt praksisemne på tre av Norges største universiteter. Prosjektgruppen bestående av representanter fra UiB, UiO og UiT vil fortsette arbeidet med å sikre at studenter får relevant arbeidspraksis, og fortsette jobben for et godt samarbeid mellom akademia og næringslivet.

Les gjerne mer om UiB og UiOs opplevelse av konferansen her:

Kortnytt fra Institutt for geovitenskap
Mortensen, Kai kai.mortensen@uit.no Rådgiver