Krig og fred i Afghanistan: hvorfor er det så vanskelig å få fred i landet?

En hel verden har latt seg sjokkere av Talibans retur til makten i Afghanistan. Etter 20 år med vestlig tilstedeværelse og arbeid for å bygge opp det krigsherjede landet, sprakk det hele i løpet av bare noen uker. Skjebnen til millioner av mennesker er usikker, og mange spør seg om landet nå er på vei tilbake til livet under et strengt islamistisk styre.

Professor Gunhild Hoogensen Gjørv
Gunhild Hoogensen Gjørv er professor i konflikt- og fredsstudier ved UiT. Foto: Internasjonalt seminar
Portrettbilde av Trunova, Ekaterina
Trunova, Ekaterina etr005@post.uit.no Førstekonsulent
Publisert: 06.09.21 13:58 Oppdatert: 07.09.21 13:57
Samfunn og demokrati

Internasjonalt Seminar inviterer sammen med FN-sambandet til samtale om Afghanistans fortid, nåtid og framtid. Hva er historien til landet som preges av konflikt tiår etter tiår? Hvem er Taliban, og hva vil de? Hvordan vil dagens situasjon påvirke sivile og naboland, og hva kan FN og det internasjonale samfunnet gjøre?

Innledere:

Elisabeth Eide, professor og medieforsker ved OsloMet – storbyunviersitetet og forfatter. Elisabeth har i tillegg blant annet arbeidet i Afghanistankomiteen, Norsk PEN og vært aktiv i arbeidet med Forfatternes hus i Kabul.

Kristian Berg Harpviken, seniorforsker og tidligere direktør ved Peace Research Institute Oslo (PRIO). Kristian er en av landets fremste eksperter på Afghanistan.

Torunn Blokkum, seniorrådgiver i Flyktninghjelpen. Har jobbet primært med Flyktninghjelpen sine programmer i Afghanistan og Iran siden 2016.

Møteleder: Gunhild Hoogensen Gjørv, professor i konflikt- og fredsstudier ved UiT Norges arktiske universitet. Gunhild var medlem av Afghanistanutvalget som leverte sin rapport i 2016 om Norges sivile og militære innsats i Afghanistan i perioden 2001-2014.

OBS! Seminaret er digitalt og streames på Facebook.

Kortnytt fra Senter for fredsstudier (CPS)
Trunova, Ekaterina etr005@post.uit.no Førstekonsulent