Ny forening skal hjelpe unge forskere

Ved Helsefak er det opprettet en forening som skal hjelpe unge forskere å nå sine karrieremål. Foreningen heter PYRO og har sitt første møte 15. april.

Unge mennesker, forskning, mikroskop
En ny forening ved Helsefak skal bistå unge forskere. Foto: Lars Åke Andersen/UiT
Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Konstituert kommunikasjonssjef (til 1. september 2024), seniorrådgiver og faggruppeleder, formidling
Publisert: 19.03.21 09:35 Oppdatert: 19.03.21 12:31
Helse og velferd Om UiT

– Vi er alle klar over det komplekse karrierelandskapet som forskere i dag møter. Konkurransen er hard, og stillinger og finansiering er mangelvare, sier Erik Knutsen, som er forsker ved Institutt for medisinsk biologi ved Helsefak.

Det er derfor PYRO (Postdoctoral and Young Researcher Organization) er opprettet.

– PYRO er en forening som fokuserer på postdoktorer og unge forskere, for å hjelpe dem med å nå sine karrieremål innenfor akademia eller utenfor den, forteller Knutsen.

Han er ett av seks medlemmer i et interrimstyre, som ellers består av Hermoine Jean Venter, Joao Pedro Alves Gama, Jonas Johansson, Vidar Sørum and Hege Lynum Pedersen.

PYRO holder sitt første møte 15. april. Les mer om møtet og meld deg på her!

Kortnytt fra Det helsevitenskapelige fakultet