Ta kurs i tilrettelegging av kulturopplevelser for barn og unge

Nå kan du som kulturaktør lære å ta i bruk en modell for å gjøre kulturopplevelser tilgjengelig for flere.

Nærbilde av logo og mennesker på kulturarrangement.
Relæxt på Sentralen i Oslo i 2025 Foto: Sveinung Hoel Bjorå
Portrettbilde av Karlsen, Mariann Schjølberg
Karlsen, Mariann Schjølberg mariann.s.karlsen@uit.no Senior kommunikasjonsrådgiver
Publisert: 17.12.25 13:52 Oppdatert: 18.12.25 08:51
Helse og velferd Kunst og kultur Samfunn og demokrati

Tekst: Wenche Torrissen, professor KKS / Nord universitet og Anita Salamonsen, professor RKBU Nord, UiT Norges arktiske universitet. 

RELÆXT er en modell for tilpassede kulturopplevelser. Målet er at også sårbare grupper skal få muligheten til å delta på kulturarrangementer og gi opplæring til arrangører som ønsker å tilrettelegge forestillinger for publikum med ulike funksjonsutfordringer. Dette for å bidra til et mer tilgjengelig og inkluderende kulturliv for alle. Hvordan kan vi gjøre kunst- og kulturopplevelser tilgjengelige for flere – på en måte som både er systematisk og enkel å gjennomføre i praksis? Gjennom vår digitale undervisningssti om Relæxt kan du lære hvordan.

Hvorfor Relæxt?

At alle skal kunne delta i kunst- og kulturliv er forankret både i FNs menneskerettighetserklæring og i norsk lov. Likevel viser erfaring og forskning at barn og unge med funksjonsnedsettelser ofte møter barrierer som gjør det vanskelig å delta på lik linje med andre. Relæxt-modellen er utviklet nettopp for å bygge ned slike barrierer og skape trygge, forutsigbare og fleksible kulturopplevelser – på publikums premisser.

Hva er Relæxt?

Relæxt er en modell for tilrettelagte kunst- og kulturopplevelser, utviklet i samarbeid mellom Hålogaland Teater, Arktisk Filharmoni og andre kulturinstitusjoner i Tromsø. Modellen bygger på:

  • brukermedvirkning fra barn, unge og deres familier
  • erfaringer fra ansatte i kulturinstitusjoner og behandlingsinstitusjoner
  • forskningsbasert kunnskap og innspill fra brukerorganisasjoner

Forskningen har gitt verdifull innsikt i hvilke barrierer ulike aktører opplever – og hvordan de kan brytes ned i praksis. Forskningsarbeidet er ledet av professor Anita Salamonsen ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge ved UiT Norges arktiske universitet (RKBU Nord), i samarbeid med professor Wenche Torrissen ved Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen, Nord universitet og Høgskulen i Volda.

Hvem er undervisningsstien for?

Undervisningsstien er spesielt utviklet for:

  • arrangører av kunst- og kulturopplevelser
  • ansatte i kulturinstitusjoner
  • samarbeidspartnere i skole, helse og frivillig sektor

Samtidig passer undervisningsstien for alle som ønsker å lære mer om hvordan man kan tilrettelegge kunst- og kulturopplevelser på en systematisk – og samtidig praktisk gjennomførbar – måte.

Relæxt: Tilrettelagte kulturopplevelser for barn, unge og familier med behov for mer avslappede rammer | UiT

Hva lærer du?

Gjennom å bruke den digitale undervisningsstien finner du det du trenger for å kunne:

  • planlegge og tilby Relæxte kulturopplevelser
  • ta imot publikum som trenger ekstra tilrettelegging
  • selv delta tryggere i Relæxte tilbud

Du blir introdusert til Relæxt-modellen og Relæxt-løftet gjennom:

  • korte dokumentarfilmer
  • praktiske veiledere
  • kronikker og fagtekster
  • huskelister for planlegging og gjennomføring
  • presentasjon av relevant forskning

For deg som ønsker å gå dypere inn i tematikken, finnes det også en egen undervisningssti for fordypning.

Utviklere

Kurset er utviklet av Ulrikke Benestad, Wenche Torrissen og Anita Salamonsen.
Denne saken er også publisert på nettsiden til Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Fra venstre: professor Anita Salamonsen, prosjektleder Ulrikke Benestad og professor Wenche Torrissen. Foto: Terje Rafaelsen

Kortnytt fra Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)
Karlsen, Mariann Schjølberg mariann.s.karlsen@uit.no Senior kommunikasjonsrådgiver
Vi anbefaler